Hun var glad for å ha dem med på laget da korpset bestemte seg for en krevende, og for dem ukjent, genre for årets tradisjonelle nyttårskonsert kalt The sound of musicals.

– Ja, denne konserten er helt blodfersk. Og det er også krevende å spille en så lang konsert uten pauser. Du må ha øvd på forhånd, samtidig som du ikke må øve for mye rett før for ikke å spille deg i stykker, sier Våge, som aldri var et sekund i tvil om at korpset ville klare prøven.

– Det gikk nesten bedre enn jeg hadde våget å tro. Alt klaffet. Alle gjorde en kjempejobb, solistene, de ulike oppgavene de hadde i korpset, de som tok over stemmene til folk som var syke – og det på én dags varsel!

Gunnar Domstein og Helga Helgesen Rutledal var hentet inn som gjestesolister, og sammen med musikklagets egen Terje Våge imponerte de publikum og korps.

– For noen sangere! Under noen av numrene fra Les Misérables var det ikke alle notene jeg så, for jeg hadde nok med å svelge, sier Våge.

En reise i musikaler

Konserten startet med komponist Andrew Lloyd Webber og to nummer fra Operafantomet; Overture Act 1 og Music of the Night med Gunnar Domstein som solist.

Deretter tok en turen innom en litt mer svingende musikalform med Take that look of your face fra Song and Dance og et potpurri fra Abba-musikalen Mamma Mia.

På Over the Rainbow var dirigenten selv solist på althorn, mens Terje Våge måtte finne fram sitt aller dypeste stemmeregister på Ol' man river fra Showboat.

Mer rocka ble det med Bohemian Rhapsody fra Queen-musikalen We will rock you.

– Denne har vi faktisk spilt før, og vi ble så glade da vi skjønte at det var en musikal, sier Lisbeth Våge om det utfordrende stykket.

Avslutningsvis kom høydepunktene med to nummer fra kanskje verdens aller mest kjente musikal, Les Misérables, med Domstein og Rutledal som solister.

Imponert var både nye og mer erfarne publikummere.

– De var overraskende flinke. Litt annerledes korpsmusikk. Jeg har aldri vært på en sånn konsert før, men det var veldig bra, sier Emy Kråkenes, som hadde blitt oppfordret av en venninne som spiller i korps til å ta turen.

Kjente presset

For solist Helga Helgesen Rutledal ble debuten med korps i ryggen også en stor opplevelse.

– Det er den største og beste korpsopplevelsen jeg har hatt. De er så dyktige og en veldig kjekk gjeng, sier hun.

Musikalgenren var også ny for sangeren fra Helgesenkoret, og hun innrømmer at en kjenner et visst forventningspress når en gjør seg klar til å synge et av verdens mest kjente musikalnummer.

– Jeg kjente presset på I dreamed a dream, ja. Og det handler også om å finne den rette balansen, for en står jo ikke på en musikalscene, smiler hun.

Gunnar Domstein imponerte også med et like ikonisk nummer, Bring Him Home, fra samme musikal; Les Misérables.

Massiv applaus etterfulgte.

– Det er helt utrolig at vi har lokale artister med sånne stemmer. Helt fantastisk, sier dirigent Lisbeth Våge.

Se bildeserie fra konserten her.