Dette innlegget er skrive av Olav Sølvberg og sto på trykk i Fjordenes Tidende fredag 12. februar:

John Olav Lefdal mener, ifølge Fjordenes Tidende 6. februar, at det gamle hamnestyret kjørte seg selv i grøfta.

Årsaken skal være at det gamle hamnestyret viste manglende vilje og evne til å satse på cruisenæringa som Lefdal er involvert i. Det refereres til cruisekaia i Olden som årlig skaffer lokalsamfunnet en inntekt på rundt 100 millioner kroner.

Ja, det gjelder om å ha proporsjonene i orden.

Ifølge nylig presentert statistikk for Vågsøy har denne kommunen sitt næringsliv i 2014 ca. 9.800 millioner i inntekt per år.

Det aller meste kommer nok fra fisk over Måløy havn. Ikke bare kommer den inn over havna, men mye av den sendes også ut til den store verden over denne havna.

Selje kommune har også ca 1.000 millioner i næringsinntekt per år – hvorav det aller meste trolig også kommer fra sjøen.

Havnene skal også tjene som trygg fortøyningsplass for fartøyer på kysten. Det er store verdier å ta vare på.

Havnene på kysten er derfor de langt viktigste, og strenge prioriteringer må til.

Det nye hamnestyret har, i likhet med de gamle hamnestyret, mange viktige beslutninger å ta om investeringer for fremtiden. Det vil nok ligge tyngre næringsinteresser å presse på, enn små og lettvinte anslag presentert med store typer i lokalavisen.

I likhet med det gamle styret, vil nok det nye styret måtte legge grundige analyser og vektige argument til grunn for sine fremtidige disponeringer.

Selv om hamnesjefen i følge artikkelen allerede samarbeider godt med Lefdal, skulle jeg tro denne type prioriteringer og saksbehandling også vil måtte gjelde ham.