Dette innlegget er skrevet av Bjørn Kvalheim, som er daglig leder Opplæringskontoret for fiskeri- og havbruksfag (OKFH):

Fiskeri i medvind

M/S Frøyanes fra Ervik Havfiske AS la tidlig lørdag morgen fra kai fra basen på Otneimneset på Stadlandet med hele 5 lærlinger av et mannskap på totalt 18 om bord.

På denne turen er det med 4 fiske og fangst lærlinger, og 1 motormann lærling. Turen som vil vare i 55 dager går nordover, og vil ende opp i Barentshavet.

Båten er nå kommet i fiske på Trænabanken i godt vær, hvor de fisker etter brosme, lange og litt kveite. De vil fiske seg nordover kysten, og ende opp i Barentshavet der det skal fiskes torsk og hyse før de setter kursen mot Måløy igjen med forventet lossing cirka 23. september. Forhåpentligvis med full båt til gode priser.

På denne turen får de gjennomført 55 av 360 dager. Skipper om bord og faglig leder for fiske og fangst lærlingene på denne turen er Per Kristian Røkkum fra Kristiansund.

I tillegg til M/S Frøyanes har Ervik med lærlinger på M/S Vestfisk og M/S Frøyanes Senior i både fiske og fangst og motormannfaget. Per i dag har Ervik Havfiske AS med 10 lærlinger i tre lærefag, men vi håper å kunne finne plass til et par til utover høsten i fiske og fangst faget.

Daniel og Robin har sin første tur denne gangen, mens Mats, Benjamin og Paul Inge har vært med noen turer og begynner å få god erfaring i fagene sine. Fire av lærlingene på denne turen kommer fra Måløy vidaregåande skule, og en fra Austevoll Vidaregåande Skule (Robin).

Etter endt læretid på cirka 2 år, går de opp til fagprøve der de blir testet i kompetansemålene som er fastsatt av Utdanningsdirektoratet i faget.Fagbrevet gir grunnlag for opptak til en eventuell fagskole etter endt læretid, noe som fører fram til styrmann- eller et maskinistsertifikat etter 2 år på fagskole og kadettid (praksis etter utdanning).

Paul Inge er motormann lærling, og han har gått TIP som VG 1 og deretter maritime fag på Måløy Vidaregåande som VG 2 før læretiden. Lærlinglønnen varierer litt fra fag til fag, men skal som regel være ei årslønn for en fagarbeider fordelt på de to årene en er i lære. På fiskebåter er det «lott», og da er det som regel halv lott som gjelder for den første tiden om bord.

Fiskeri- og havbruksfag er i vinden som aldri før, noe vi blant anna ser på søkertallene til Naturbruk hvor der var 19 primærsøkere til 12 plasser på Måløy Vidaregåande skule i år.

Ervik Havfiske er en av OKFH sine tre største lærebedrifter sammen med Marine Harvest (akvakultur) og Artic Shipping (matrosfaget).

Til tross for stor pågang fra oljen, har Ervik valgt å satse på rekruttering fra motivert ungdom som vil på fiskeri etter endt videregående skole, noe vi som opplæringskontor setter veldig stor pris på.

M/S Frøyanes er verdens største og mest moderne autolinefartøy, og har trolig en av flåtens laveste snittalder på mannskapet.

Guttene er motiverte, lærer fort og klarer å holde et høyt tempo i fiskeriet, selv om overgangen fra skole med fri i helgene til 55–60 dager på havet med forholdsvis hardt arbeid og lite søvn er brutal for mange.

Kontoret er sertifisert i henhold til gjeldende regler i STCW konvensjonen for opplæring av elever som kommer fra fiske og fangst og maritime linjer, og skal løse sertifikat gjennom Sjøfartsdirektoratet.

I uke 38 og 40 arrangerer OKFH sine populære marine rekrutteringsleirer for 10.-klassinger i fylket, der 12 jenter og 12 gutter får være med på et 5 dagers tokt langs kysten av fylket med M/S Skulebas.

Her får de gjennom mange bedriftsbesøk og aktiviteter se og lære hvilke jobbmuligheter som finnes innen fiskeri- og havbruksrelaterte yrker både på land, langs land og på havet.

Dette er midt i blinken for dem som tenker seg en utdanning i denne retningen, eller de som bare er litt nysgjerrige ennå på jobbmulighetene innen OKFH sine lærefag.