En gruppe ingeniørstudenter fra NTNU utfordrer elbilindustrien med hydrogenbilen DNV GL Fuel Fighter. - Sjansene er store for at Tesla-eiere i morgen vil eie en hydrogenbil, sier Hasan Besirovic fra Måløy.

– Hydrogen representerer en revolusjon innen motorteknologi som kan løfte transportindustrien inn i fornybarsamfunnet, sier Hasan som til daglig studerer produktutvikling og produksjon ved NTNU. I dette prosjektet jobber Hasan som mekanikker.

Elbilrevolusjonen har for alvor gjort sitt inntog i den norske bilparken, til tross for at batteriene har begrensninger knyttet til vekt, rekkevidde og ladehastighet. Den konkurrerende hydrogen-teknologien løser en del av utfordringer som dagens elbileiere sliter med i hverdagen, men teknologien er mindre utviklet. Dette har en gruppe på 20 ingeniørstudenter fra NTNU i Trondheim tenkt å gjøre noe med.

– Sammen har vi utviklet hydrogenbilen DNV GL Fuel Fighter, med ambisjon om å skape verdens mest energieffektive bil i studentkonkurransen Shell Eco Marathon som går av stabelen i London i slutten av juni, sier Hasan i forbindelse med avdukingen på NTNU.

Bilen er drevet av en hydrogenmotor, har et karbonkarosseri og er bare 1,00 meter høy, 1,60 meter bred og 3,00 meter lang med plass til én person.

Studentene får støtte fra ledende bilprodusenter som Toyota, som har uttalt at de satser på hydrogen fremfor elbiler og har planer om å produsere 30.000 slike biler i 2020.

Sjefsanalytiker for makro og olje i Nordea Markets, Thina M. Saltvedt, er prosjektets fadder og stod for avdukingen av hydrogenbilen i Trondheim.

- Det er en stor ære å få være fadder for dette spennende prosjektet som kan bidra til å sette fart på det grønne skifte. For å nå de ambisiøse klimamålene vi satte oss i Paris i desember 2015 trenger vi teknologi som kan revolusjonere drivstofforbruket og utslippene fra transportsektoren, og i dette arbeidet vil samarbeid mellom akademia/forskningsinstitusjoner og næringslivet være avgjørende

DNV GL er hovedsponsor av prosjektet for niende år på rad, der de bidrar med sponsormidler og fagekspertise.

– For oss er DNV GL Fuel Fighter mye mer enn et studentprosjekt. Her kobles talenter, kunnskap og ressurser for å løse svært relevante og krevende problemstillinger med betydning langt utover konkurransen i juni, sier landssjef for DNV GL i Norge Einar Tore Moe.