Anne Marie Kvarmestøl fra Flatraket er oppgitt over manglende informasjon nå som helsestasjonen i Selje er midlertidig stengt.

– Jeg mener vi må få svar på hvor man skal gå. Kommunen kan ikke fraskrive seg et slikt ansvar, sier småbarnsmoren, som nylig ble møtt med stengte dører på helsestasjonen i Selje.

Måtte dra til Vågsøy

Kvarmestøl hadde nylig en time til sin fem måneder gamle sønn på helsestasjonen i Selje, men timen ble avlyst av kommunen. Da bestemte hun seg for å møte opp på helsestasjonen for å høre hva hun skulle gjøre, ettersom timen hadde blitt avlyst.

Hun ble deretter bedt om å kontakte servicetorget på kommunehuset, men der visste ingen hva hun skulle gjøre eller hvem hun skulle kontakte.

– Jeg tok deretter kontakt med helsestasjonen i Vågsøy, men de sa at de ikke hadde kapasitet til å følge opp seljeværingene.

Hun bestemte seg derfor for å bestille en time hos fastlegen, som hun har i Vågsøy, og sønnen fikk til slutt vaksinen.

– Det er helt greit at vi måtte dra til Vågsøy for å få tatt vaksinen, men jeg savner informasjon fra Selje kommune.

Helsesøstre har sagt opp

Noe av grunnen til at helsestasjonen i Selje nå holder stengt er at begge de to helsesøstrene har sagt opp, og kommunen er i en overgangsfase før nye helsesøstre blir ansatt. Den ene helsesøsteren slutter 1. juni, mens den andre slutter 1. juli.

– Men de har jo hatt tre måneders oppsigelsestid, og på de månedene så burde det jo ha blitt lagt en plan. Dette skjedde jo ikke over natta. Jeg har forståelse for at kommunen sliter med å få tak i nye helsesøstre, men de må jo informere oss om hva vi skal gjøre, sier Kvarmestøl.

Hun mener at innbyggerne har rett på å vite hva man skal gjøre i en slik situasjon, og hvor man skal henvende seg.

– Da jeg ringte servicetorget så visste de ikke noe som helst. Da blir man jo veldig usikker på hva man skal gjøre. Men på helsestasjonen i Vågsøy så sa de at jeg hadde gjort det riktige ved å kontakte fastlegen min, forteller Kvarmestøl.