Ferjeruta til Barmen kan stå overfor endringer om fylket blir ruteeiere. Nå går både lokalpolitikere og bygdefolk sammen for å prøve å bevare det eksisterende tilbudet.

– Ferja er helt avgjørende for oss som bor her. Den vil også være helt avgjørende for fremtiden. Det vil være en helt annen øy dersom ikke ferja går, eller om den går med en annen frekvens enn hva den gjør i dag, forteller Tor Ivar Østreng i Barmen grunneierlag.

Bakgrunnen for at politikere og bygdefolk nå setter fokus på ferjetilbudet er at kommunestyret i Selje tidligere i år vedtok at Sogn og Fjordane fylkeskommune skal overta ferjerutene som går ut til Barmen.

Fylkespolitikerne skal ta stilling til saken i løpet av høsten. Mulige endringer i dagens situasjon bekymrer øyfolket, som frykter en reduksjon i rutefrekvens, eller i verste fall at de mister ferja helt.

Lokalpolitikerne ble blant annet informert om at ferja ikke bare brukes til privatpersoner, men at den også brukes til varetransport, melketransport, søppelhenting, tankbiler med drivstoff og til andre næringer. Østreng viste også til en god trafikkutvikling for ferja.– Det er flere biler som bruker ferja nå, enn det var i 2012, sa Østreng under møtet.

– Hvis denne øya skal ha en framtid, så må vi lokke unge familier hit. Og da må man ha flere ferjeruter. Antall ferjeruter er ekstremt viktig for oss. Ferja er også viktig for beredskapen for oss som bor på øya, sa Østreng under møtet med lokalpolitikerne.

Behandler saken i løpet av høsten

Fylkestinget skal behandle saken om Barmen-ferja i løpet av høsten. Dersom de bestemmer seg for å ta over ferjedrifta, vil rutene bli lagt ut på anbud.

– Hvis fylkespolitikerne bestemmer seg for at Sogn og Fjordane fylkeskommune skal ta over ferjerutene til Barmen, så kommer vi til å tilby ruter i samsvar med tidligere vedtak når det kommer til regler for ferjeruter til vegløse grender. Det har noe med antall innbyggere på øya å gjøre, og det er et politisk vedtak, forteller Øystein Hunvik i Sogn og Fjordane fylkeskommune, som har ansvar for kollektivtrafikken i fylket.

Han legger til at Selje kommune deretter kan velge å gå inn for å kjøpe ekstra ruter utover det som blir bestemt av fylkespolitikerne.

– I Vågsøy har de gjort noe lignende for båten som går til Silda. Der er det et fylkeskommunalt minstetilbud, og så betaler kommunen ekstra for å få et bedre tilbud. Dette er en ordning som er felles for hele fylket. Under folkemøtet på Barmen ble kravet om at ferjene skal gå på miljøvennlig drivstoff diskutert, men Hunvik forteller at det ennå ikke er gjort noe vedtak på dette.

– Men det kan fort skje at det blir et krav, legger han til.

Selje-politiker Gunn Sande (Sp) sitter også i samferdselsutvalget i fylket. I løpet av høsten skal fylkespolitikerne ta stilling til saken om Barmen-ferja. Her med Gunnar Silden (Tvp).

Kan få møte fylkespolitikere

– Møtet kunne ikke ha blitt bedre, spør du meg, sier Tor Ivar Østreng etter folkemøtet forrige uke.

Bygdefolk og politikere har nå blitt enige om at de skal prøve å finne ut av situasjonen sammen, og at de i første omgang skal finne ut av hva som vil være minimumsfrekvensen for ferja, dersom det blir vedtatt å kutte i rutetilbudet.

– Jeg har jeg invitert samferdselsutvalget i fylket til Selje, og hvis de kommer, så er det naturlig at vi kobler på Barmen og denne saka til det møtet, sa Selje-ordfører Stein Robert Osdal (KrF) under folkemøtet. Ordføreren understreket også at det vil bli press på ferjetilbudet til øya.

– Det blir nok press på opsjonsrutene. Og det ville ha kommet på et eller annet tidspunkt, uansett om det var i kommunens regi eller ei. Jeg kan ikke komme med noen lovnader i noen som helst retning, sa Osdal under møtet.

Tove Måløy og Tor Ivar Østreng bor på Barmen og var blant dem som tok initiativ til møtet.