Havnedirektør Kjell Fagna håper å fylle Nordfjord Havn sine ledige kaier med supplybåter i opplag i vinter. Den første har allerede ankommet og den neste er på vei.

– Vi forsøker å få inn så mange supplyskip som mulig for å utnytte kaiarealet optimalt i vinter, sier havnedirektør Kjell Fagna i Nordfjord Havn.

Inntekter: Nyansatt havnedirektør Kjell Fagna (t.h.) har startet jobben med å sikre nye inntekter til Nordfjord Havn.

Den 83 meter lange supplybåten Nao Fighter fra Remøy Shipping i Fosnavåg ligger nå til kai ved ICT-kaia i Måløy og snart kommer nok en supplybåt fra rederiet til å legge seg på utsiden av den allerede ankome båten.

– Vi ordner med landstrøm til disse slik at de verken forurenser eller lager støy. I tillegg forsøker vi å plassere dem slik at de ikke sjenerer utsikten, sier Fagna.

Havnedirektøren, som startet i jobben tidligere denne måneden, forklarer at Remøy Shipping har signalisert at båtene blir liggene i Måløy i ett år, men at partene har en oppsigelsesfrist på 30 dager.

– Da har vi muligheten å si opp avtalen om det skulle dukke opp noe annet, men vi vil strekke oss langt for at båtene blir liggende i ro i denne perioden, sier Fagna.

– Målet er at vi i alle fall skal ha en årlig millioninntekt på slike båter, sier havnedirektøren.

Nordfjord Havn vil nå gjøre en vurdering på hvilke kaier som kan benyttes til slike formål. Det er god kaikapasitet i Måløy og når cruisesesongen snart er over i Olden ser ikke havnedirektøren bort fra at det kan bli liggende supplybåter også der.

– Siste cruiseskip kommer i november og etter det vil kaia stå tom til cruisesongen begynner igjen. Derfor vil vi også forsøke å plassere båter i Olden.