Det er for tidlig å si hvilke konkrete tiltak som må iverksettes som følge av rapporten fra Statens havarikommisjon etter brannen i Skatestraumtunnelen.

– I samarbeid med Statens vegvesen vil vi se på hva som er hensiktsmessig og mulig å gjøre. Det er litt tidlig å være veldig konkrete på det, sier Dina Lefdal, fylkesdirektør for samferdsel i Sogn og Fjordane fylkeskommune.

Mandag ble rapporten fra Statens havarikommisjon lagt fram etter brannen i Skatestraumtunnelen 15. juli 2015. Fylkeskommunen får blant annet kritikk for at sikkerhetsoppfølgingen i tunnelen ikke har vært god nok.

Havarikommisjonen peker blant annet på behov for bedre dreneringssystem og rutiner for biler med farlig last.

– Og dette er ting som vi skal diskutere med Statens vegvesen. Det er de som har fagkompetansen, sier Lefdal.

– Er tunnelen trygg i dag?

– Det spørs hva du mener med trygg. Vi mener den tilfredsstiller tunnelsikkerhetsforskriften og de kravene som er satt. Så ut ifra det, så er den så trygg at det er helt forsvarlig å holde den åpen, sier Lefdal.

Hun legger til at det er for tidlig å si noe om eventuelle kostnader knyttet opp mot det fremtidige arbeidet med tunnelen som følge av rapporten fra Havarikommisjonen. Fylkeskommunen får også kritikk for at overvannssystemet i tunnelen ikke har økt etter brannen sommeren 2015, og at ingen konsekvensreduserende tiltak er satt i verk for lignende hendelser i fremtiden. Statens vegvesen får også kritikk fra Havarikommisjonen.

De viser særlig til rustskadene på tilhengeren som fraktet 16.500 liter bensin, og som var med på å forårsake eksplosjonen i tunnelen. Disse skadene på tilhengeren ble avdekket ved en kontroll av tanktilhengeren i 2011, og var reparert i strid med produsentens anvisninger.

Reparasjonen førte til økt risiko for korrosjonsutmatting, ifølge rapporten. I tillegg har det ifølge rapporten vært mangelfulle rutiner både hos bilverkstedet, hos organene som gjennomførte de periodiske kontrollene og hos Statens vegvesen som foretok ADR-kontrollene i 2011–2015.