– Det er et spørsmål om Vågsøy med sin dominerende aktivitet i selskapet faktisk er tjent med å være med i et selskap hvor man ikke har avgjørende innflytelse, mener Vågsøy-rådmann Knut Ove Leite. Han viser til hvordan kommuner lenger sør i fylket har organisert sin havnevirksomhet. Frem til 2001 styrte Måløy Havnevesen havnene i Vågsøy.

– Det er et alternativ å gjenopprette Måløy Havn og da kjøpe eller selge tjenester til andre, mener rådmannen.

Fredag sa flertallet av Nordfjord Havn-kommunene nei til å endre vedtektene til selskapet slik at Eid kunne drive konkurrerende virksomhet til cruisehavna i Olden med Sea Walk-kaia som skal stå klar på Nordfjordeid i mai. Utfallet blir at Eid melder seg ut av havneselskapet de har vært medlem av siden oppstarten i 2001.

– Om Eid-Selje blir sammenslått kan man få en situasjon der Eid følger Selje inn igjen. Om ikke Selje allerede har gått ut eller dere jager oss ut før den tid, sa Seljes havnerådsrepresentant Gunnar Silden i havnerådsmøtet fredag.

– Sea Walk-problematikken vil ikke være annerledes om det er Eid eller Eid-Selje, mener Vågsøy-ordfører og havnerådsmedlem Kristin Maurstad.

Skeptiske til Seljes rolle

Hun foreslo å lukke dørene da formannskapet da drøftet saken «Strategi eierskap i Nordfjord Havn» torsdag. Hogne Bleie (Frp) var kritisk til forslaget, og saken ble til slutt åpnet for publikum og presse.

– Det blir en håpløs situasjon om Eid skal kunne komme inn igjen (i Nordfjord Havn) bakveien og vi skal forhandle om det med Selje som kan ha fattet et vedtak om å slå seg sammen med Eid, sa havnerådsleder Nils Myklebust (Sp) fra Vågsøy.

Rådmannens oppfordring om at politikerne vurderte en utmeldelse av Nordfjord Havn ble i liten grad diskutert av formannskapet torsdag.

Seljes representant i havnerådet, Gunnar Silden (Tverrpolitisk), var den eneste som stemte for å endre vedtektene slik at Eid kunne forbli i Nordfjord Havn.

– Jeg vil gjerne ha Eid inne i Nordfjord Havn, rett og slett, sa Gunnar Silden.

I havnerådsmøtet i oktober uttrykte Silden seg negativt til Sea Walk-planene på Nordfjordeid.

– Jeg så de praktiske vanskelighetene med at Eid skulle opprette en cruisekai som kunne ta trafikk som normalt går til Stryn (les: Olden). Men etter å ha snakket med aktørene som arbeider for Sea Walk-kaia har jeg forstått det slik at de ikke skal være en konkurrent (til Olden), sier Silden, som også viser til at Nordfjord Havn selv oppfordret Eid kommune til å bli medeier i selskapet Sea Walk Nordfjordeid.

– Har det at du har snudd i saken en sammenheng med at Eid og Selje er i ferd med å finne sammen i kommunereformen?

– Det ligger jo i bakhodet, men ingenting er vedtatt og jeg er ikke sikker på hva kommunestyrene i Eid og Selje vil gjøre, sier Silden, som fredag forklarte at han ikke hadde bestemt seg for om han vil stemme for en sammenslåing med Eid.

Utmeldelse ikke tema for Stryn

Stryn-ordføreren er opptatt av å holde Nordfjord Havn samlet.

– Det er viktig at vi styrer denne skuta relativt stødig i det farvatnet vi skal inn i, sa Sven Flo i havnerådsmøtet fredag.

Om Vågsøy-politikerne som oppfordres til å vurdere utmeldelse, sier han følgende:

– Stryn er ikke der. Vi har en viktig prosjektportefølje i Nordfjord Havn knyttet til cruise. For oss er det viktig å få ro i selskapet og ha en klar styringsfart mot det vi skal gjøre.

– Jeg håper virkelig at vi slipper store diskusjoner rundt det i tiden fremover, sier Flo, som mener noe av styrken til Nordfjord Havn er at kommunene «er sterke på ulike områder».

– Om dette blir for fragmentert så er jeg bekymret for at det i langt større grad blir en konkurranse innenfor et veldig snevert geografisk område.

Styreleder Elisabeth Elliott sier følgende om faren for at havneselskapet kan kollapse:

– Jeg har hele veien sagt at jeg forstår vurderingene og beslutningen til Eid. At det eventuelt kan føre til at andre eierkommuner gjør den samme vurderingen har jeg forståelse for. Men som styreleder forholder jeg meg til selskapet slik det er i dag.