Rundt havnebassenget i Måløy er det kaier på totalt 675 meter der fiskebåter i dag har førsteretten til å ligge fordi kaiene i sin tid ble bygget med statlige tilskudd. Den retten ønsker den nyansatte havnedirektøren Kjell Fagna nå å fjerne.

– På mer enn 60 prosent av kaiene i Vågsøy er det restriksjoner på bruk, og jeg synes at det hadde vært greit om vi hadde ryddigere forhold, sier Fagna.

Han understreker at dette ikke er et forsøk på å presse ut fiskeflåten, og at fiskeri skal være en prioritert næring i Nordfjord Havn.

– At fiskeri vil være en viktig næring i Måløy fremover er det ingen tvil om. Men tidene har forandret seg og forvaltningen av kaiene bør ligge lokalt, mener havnedirektøren, som ikke mener endringen vil få praktiske følger for fiskeriflåten.

– Alle fiskebåter vil uansett ha plass i Måløy.

Supplybåter i opplag

Nylig inngikk Nordfjord Havn en avtale med et offshorerederi som det neste året skal ha to supplyskip i opplag i Måløy.

– Er det aktuelt å bruke fiskerikaiene til skip i opplag på langvarige avtaler?

– Om vi har kaikapasitet og der er et vindu for å tjene noen kroner ekstra på nedgangen i offshoremarkedet, så mener jeg vi skal benytte den muligheten. Men det er ikke primært derfor jeg ønsker dette.

Havnedirektøren ba havnestyret om å «godkjenne at fiskerikaia i Måløy kan benyttes til almenn bruk». I sist møte vedtok havnestyret en rundere formulering som likevel åpner for at fiskebåtenes førsterett kan bli fjernet: «Styret ønsker å gi administrasjonen fullmakt til å kunne gjøre egne vurderinger om å benytte eksisterende fiskerikai til andre typer fartøy enn fiskefartøy, og samtidig sørge for at fiskefartøy er prioritert og godt ivaretatt i forhold til kaiplass i Måløy Hamn.» (kun deler av vedtaket er gjengitt, journ. anm.).

Ingen nekt fra Kystverket

Havnestyret ba også Kystverket avklare problemstillingen knyttet til bruken av kaiene.

Overfor Fjordenes Tidende slår Kystverket fast at Nordfjord Havn står fritt til å bruke kaiene, som ble bygget i 1970, 1979 og 1988, som de vil.

– De ble bygget i sin tid med tilskudd fra staten. (...) Den gangen ble det ikke stilt noe vilkår om bindingstid knyttet til bruk. (...) Kystverket har ingen rolle/virkemidler når det gjelder bruk av kaiene i Måløy. Dette er kommunens eiendom, opplyser seniorrådgiver Kristin Frotvedt i Kystverket.

Nordfjord Fiskarlag protesterer

De mener forslaget strider mot norsk lov.

– Vi kan ikke på noen måte godta havnedirektøren sitt forslag. (...) Det er i strid med lov og regelverk, slo nye Nordfjord Fiskarlag fast da de nylig diskuterte forslaget om å fjerne fiskernes førsterett på fiskerikaiene i Måløy.

De viser til en odelstingproposisjon fra 2008 som sier at fiskerinæringen har en særstilling når det gjelder bruken av norske havner: «Gjennom å dekke nødvendige behov som blant annet landingsplass og liggeplass for fiskefartøy i nærheten av fiskefeltene, bidrar fiskerihavnene til å sikre en variert flåtestruktur, verdiskaping i distriktene samt sjøsikkerheten.».

Havnerådsleder og fiskebåtreder Nils Myklebust er blant dem som er svært kritiske til havnedirektørens forslag.

– Jeg forstår ikke hensikten med forslaget. Dette har fungert greit i alle år, sier Myklebust, og legger til:

– Hvordan vil statusen til Måløy som regional fiskerihavn bli når man nå vil sparke ut fiskebåtene? Bremangarane jeg prater med sier «kjempegreier». De vil ta over med en gang.

Havnerådslederen er spesielt bekymret for følgene for de lokale bedriftene som ligger ved slike fiskerikaier.

– Legg to båter i opplag foran Selstad og Måløyterminalen og så ser vi hva som skjer. Det kan man gjøre opp dette oppheves.

Startet med uenighet på Stad

Høstens strid rundt bruken av flytekaia i Borgundvåg gjorde at havnedirektøren tok tak i forholdene i Måløy.

I november i fjor skrev Fjordenes Tidende om fiskere i Selje kommune som var misfornøyd med at Marine Harvest i for stor grad benyttet seg av en flytekai i Borgundvåg på Stadlandet. Kaia ble bygget i 1997 til fiskeriformål med 268.000 kroner i støtte fra Kystverket.

– Den skal være allmenn tilgjengelig for fiskebåter, det er grunnlaget for at de får statlig tilskudd, uttalte Kystverket da.

Havnedirektør Kjell Fagna forklarer at det var denne saka som gjorde at han startet arbeidet med å undersøke om fiskernes rettigheter kunne gå på bekostning av annen aktivitet på havna i Måløy.

– Det var der det startet. Kystverket var klare på at fiskerne hadde en soleklar rett (til å bruke kaia på Stadlandet), sier Kjell Fagna.

Det er en forutsetning at anlegg som bygges med statlige tilskudd skal være i kommunalt eie og være offentlig tilgjengelig i tråd med formålet for den aktuelle utbyggingen.

I dag er bindingstiden på flyteanlegg som bygges med tilskudd fra Kystverket 15 år. Tilsvarende er bindingstiden 20 år for moloer, faste kaianlegg og utdypinger.