– Jeg synes det er veldig positivt. Det er en del utslipp fra ferja som går der i dag, og selv med biodiesel vil man kun halvere utslippet, sier fylkespolitiker Gunn Sande (Sp), en av dem som står bak det enstemmige vedtaket fra fylkestinget onsdag.

I kravet om nullutslipp til ferjesambandet heter det at «drift av ferjestrekningen Barmsund - Barmen skal lyses ut med krav om at energiforbruket knyttet til drift av ferja skal være på strøm fra elnettet. En forutsetning er at Sogn og Fjordane fylkeskommune får støtte fra Enova til etablering av infrastruktur på land».

Dersom fylkestinget gjør vedtak i saken i juni 2017, vil konkurransen bli sendt ut i juli med anbudsfrist i november og tildeling i januar 2018.

Fylkesrådmannen skriver at det er er sannsynlig at det blir behov for å bygges en ny ferje, dersom man går for nullutslipp.

Bakgrunnen for endringene i ferjesambandet er at fylkeskommunen i 2016 overtok innkjøp av ferjetjenester mellom Barmsund og Barmen fra Selje kommune. Det betyr at fylkeskommunen er ansvarlig for å legge ut innkjøp av rutetider på anbud.

– Fantastisk

Tor Ivar Østring fra Barmen gleder seg over vedtaket i fylkestinget.

– Det er en ferje som tar både biler og lastebiler, og en ferje som går omtrent like ofte som i dag. Det er jo fantastisk, sier Østring og legger til:

– Det som gjenstår nå, er at de jobber for at ferja skal ha tilholdssted på Barmen. Det gjør den i dag, og det er jo ferja som fungerer som øyas beredskap.

Tove Måløy og Tor Ivar Østreng bor på Barmen og var blant dem som tok initiativ til et folkemøte på øya i 2016. På møtet var blant annet Barmøy-ferja et tema. Arkiv

I 2016 ble det holdt et folkemøte på Barmen der blant annet ferja var tema.

– Tre ting var viktig for oss; størrelsen på ferja, regulariteten og beredskapen. Sistnevnte er ikke helt i boks, men det må jobbes for å få det til. Får vi til det, så er jo det fantastisk. Jeg vet ikke når det vil bli avklart.