Sjøfartsdirektoratet registrerer ulykker på norskregistrerte skip og utenlandske skip i norsk farvann. Blant de 127 skipsulykkene første halvår 2017 er det i alt 133 involverte fartøy. Av disse gjaldt 59 av ulykkene lasteskip, 42 passasjerskip, 29 fiskefartøy og 3 gjaldt flyttbare innretninger.
Måtte heilt til Gullfaks-feltet for å redde fiskebåt
– Selv om det bare er en liten økning, liker vi ikke at antall ulykker har gått opp så langt i år. Trenden over de siste årene er nedadgående, men det bekymrer oss at vi ikke klarer å få en mer tydelig nedadgående trend. Vi har nå et tydelig fokus på sikkerhetsstyringssystemer, og forventer at rederier og mannskap har et klart fokus på å unngå ulykker. Det er mye tilfeldigheter og uhell som fører til ulykkene, og det er kun fokus og gode rutiner som kan klare å redusere antall ulykker, sier avdelingsdirektør Lars Alvestad.
EM-mannskap måtte bytte båt
Skipsulykker
Antall kontaktskader – sammenstøt med kaier, broer og annet – ligger omtrent likt som i fjor (22 første halvår 2016, og 23 første halvår 2017). Her har hendelsene hatt en markant nedgang de siste to årene, i 2015 var tallet oppe i 33.
Vil ta fra fiskerne førsteretten på 675 meter kai
I likhet med tidligere år er grunnstøting den mest hyppige hendelsestypen. Første halvår 2017 registrerte Sjøfartsdirektoratet 52 grunnstøtinger, mot 47 samme periode i fjor.
Personskader
Sjøfartsdirektoratet har registrert 129 personskader første halvår 2017, der 14 personulykker er som følge av skipsulykke, og de 115 resterende er personulykker.
Av personulykkene som er registrert så langt i år, ser vi at støt- og klemskader (47 %), samt fall over bord (27 %) fortsatt fremstår som de vanligste skadeårsakene.
– Lite er tilrettelagt for fiskerne
Fire personer mistet livet i dødsulykker på næringsfartøy i første halvår 2017, og dette er det samme antallet som i første halvår 2016.
I februar var det en eksplosjon på et offshorefartøy utenfor Brasil der en person omkom. I april falt en matros ned på kaien, og han døde dagen etter som følge av skadene. Disse to ulykkene undersøkes av Statens havarikommisjon for ulykker(SHT).
I mai falt en fisker på frivakt i sjøen, og ble senere erklært omkommet. I juni ble en filippinsk 3. styrmann påkjørt av en trailer under lasting i Sør-Korea, og han døde som følge av påkjørselen. De to siste ulykkene er ikke definert som sjøulykker, og undersøkes ikke av SHT.