– Vi har lagt til grunn i konkurransen som nå skal fornyes at vi har de samme anløpshavnene som tidligere og den samme frekvensen som tidligere. Vi ønsker ikke at det skapes noe form for usikkerhet om tilbudet ved at vi gjør endringer, slo samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) fast da han presenterte det nye anbudet på Kystruta Bergen-Kirkenes mandag ettermiddag.

Hurtigruten har denne kontrakten ut 2019 med en opsjon på en forlengelse på ett år som Samferdselsdepartementet i dag slo fast at de ønsker å benytte seg av.

At anbudet slår fast at blant annet Måløy skal være en havn på Kystruten var ventet. Dette bekreftet Samferdselsdepartementet dette overfor Fjordenes Tidende i november 2016.

– Regjeringen har et sterkt ønske om å opprettholde et godt kystrutetilbud. Det legges opp til at samme seilingsmønster skal videreføres i neste avtaleperiode, sa statsserkretær Tom-Christer Nilsen i Samferdselsdepartementet da til Fjordenes Tidende.

Den nye kontrakten skal derfor gjelde fra 1. januar 2021, og målet er å tildele kontrakt innen mars neste år.

Mens statens konkrakt nå er med én enkel aktør, Hurtigruten og deres 11 skip, kan nå flere aktører få kontrakt. Etter at ESA satte søkelys på statsstøtten til Hurtigruten åpner nemlig Regjeringen av konkurransehensyn nå for at inntil tre aktører kan trafikkere strekningen og anbudet er derfor inndelt i tre «pakker».

– Vi kommer til å ha tre kontrakter som er gjennomgående kontrakter og går fra Bergen til Kirkenes, men en deler det opp i tre kontrakter der man får to kontrakter med fire skip i hver og én kontrakt med tre skip, sa Solvik-Olsen før han la til.

– Det er fullt mulig at ett rederi vinner alle tre kontraktene, men det også være at det er to eller tre rederi som betjener de kontraktene. Det vil tiden vise, sa Solvik-Olsen.

Avtaleperioden er for øvrig utvidet fra åtte til ti år med opsjon på ytterligere ett år om begge parter ønsker dette.

Slik er beskrivelsen av anbudet fra Samferdselsdepartementet:

Samferdselsdepartementet inviterer til konkurranse med forhandlinger om drift av kystruten Bergen-Kirkenes tur-retur for en periode på 10 år, med en gjensidig opsjon om forlengelse på ett år. Oppstart av driften skal skje senest 1.1.2021.Drift av kystruten omfatter helårlige og gjennomgående seilinger mellom 34 angitte havner på strekningen Bergen-Kirkenes i Norge. Det skal tilbys transport for passasjerer som reiser lokalt eller regionalt mellom anløpsstedene på henholdsvis nord- og sørgående rute. Mellom anløpsstedene på strekningen Tromsø-Kirkenes-Tromsø skal det i tillegg tilbys transport av gods. Med gjeldende ruteplan tar det 11 dager å seile Bergen-Kirkenes tur-retur. Den samlede tjenesten omfatter daglige avganger. Anskaffelsen er delt i tre delleveranser:

Pakke 1: 3 ruterPakke 2: 4 ruterPakke 3: 4 ruter

Delkontrakt 1 gjelder for pakke 1. Tilbydere kan levere tilbud på én eller flere pakker. Oppdragsgiver vil tildele kontrakt til én, to eller tre leverandører på grunnlag av laveste tilbudt pris. Hver pakke vil bli evaluert på selvstendig grunnlag. Ytterligere beskrivelser av anskaffelsen fremgår av konkurransegrunnlaget med vedlegg.

Se hele dagens pressekonferanse i vinduet under: