– Vi har aldri hatt en bedre sesong. Det har aldri vært så mange kunder innom oss, sier Roger Hamre i Selje Auto AS, som består av en matvarebutikk, gatekjøkken, bensinstasjon og bilverksted.

Sammen med kona Nina Sætren Hamre har han drevet butikk i Selje i mer enn 30 år. De var spente på hvordan den første turistsesongen uten Selje Hotel ville gå, og var usikre på om kundeaktiviteten ville bli den samme uten.

– Det har ikke sklidd dårlig ut for vår del, sier Hamre.

Snarere tvert imot. Selskapet opplever en økning på 24 prosent på salg av drivstoff, samt en økning på to millioner kroner i butikkomsetning.

– Vi startet Selje Auto på 80-tallet, og siden den gang har vi aldri hatt en så god sesong, understreker Hamre.

Kjører videre

Butikkdriveren innser at «medaljen» har en bakside.

– Vi har hatt en positiv sesong. Problemet er at kundene og turistene kjører videre fra Selje, fordi det ikke er hotell her. Jeg er nok i en heldig bransje, sier Hamre og legger til:

– Det at folk ikke blir i Selje, men reiser videre, er vel kanskje noe som går utover en del andre bransjer. Det var mye mer overnatting i Selje før, når det var et hotell her, med restaurant, dans og spa. Nå er alle disse tilbudene borte.

Optimistiske

Roger Hamre forteller at han ser lyst på fremtiden i Selje. Selje Auto AS har ligget ute for salg siden mars, og Hamre er spent på den videre utviklingen av selskapet.

– Vi har fortsatt planer om å selge. Det er ikke fordi det går dårlig med driften, men fordi vi har kommet i en alder der vi har lyst til å trappe ned, sier Hamre.

Han mener tapet av Selje Hotel både har vært trasig og skadelig for Selje-bygda, men velger å se det positive i situasjonen.

– Det er veldig enkelt å fokusere på det negative, men det er masse muligheter som fører til at man kan klare ting her likevel, sier Hamre.