– Det volumet appear.in har klart å skape blant brukerne, samt at de er verdensledende på teknologien de har bygget selskap på, gjorde dette til en mulighet vi ikke kunne si nei til, sier administrerende direktør i Videonor, Øyvind Reed.

I kjølvannet av Telenors mislykkede satsing på strømming av TV og film startet i 2013 et knippe Telenor-ansatte appear.in som et «sommerprosjekt» i selskapet. Siden har de utviklet en videokonferanseløsning der brukerne gratis kan kommunisere fra nettleser til nettleser. Fire år etter oppstarten brukes tjenesten til fem millioner samtaler i over 150 land hver måned, og appear.in, som ledes fra Oslo, har vokst til 19 ansatte.

Måløy-selskapet Videonor, som tilbyr videokonferanse som betalløsning til kunder i over 50 land, kjøper nå appear.in samtidig som apprear.in sin eneste aksjonær, Telenor, går inn med en 30 prosent eierandel i Videonor.

Jobber mot et felles produkt

I første omgang vil Videonor og appear.in sine tjenester eksistere som i dag, men på sikt er målet at man samles om en felles teknologisk tjeneste.

– Ja, det er målet, men for nå vil vi jobbe med begge teknologiene. De har en sterkere merkevare enn oss globalt, mens Videonor har evnet å kommersialisere sine produkter.

– Nå er målet å lage en så god tjeneste at brukerne vil betale for det de tidligere har fått gratis gjennom appear.in. Med alle de brukerne de har, blir dette ufattelig spennende fordi gevinsten av å klare å «konvertere» noen prosentandeler blir så stor, sier Reed. Han mener at Videonor med sju års erfaring fra salg av videokonferanseløsninger vil ha mye å bidra med i kommersialiseringen av appear.in, samtidig som Videonor vil ha stor nytte av den tekniske kompetansen som appear.in sine ansatte sitter på.

Selskapene flytter denne måneden inn i felles kontorer på Tjuvholmen i Oslo, men Øyvind Reed understreker at tyngdepunktet i selskapet vil ligge i Måløy der Videonor har 12 av sine 18 ansatte.

– Vi (flere aktører i Måløy-miljøet, journ. anm.) eier den største delen i selskapet og konsernledelsen vil sitte her i Måløy i likhet med nøkkelpersoner i driften av selskapet. Det vi gjør er å styrke Måløy-miljøet ved å dra inn et miljø med stor kompetanse. Så skal det være «fri flyt av ansatte» slik at vi åpner for at ansatte i Måløy som i en periode vil jobbe i Oslo kan gjøre det og omvendt.

– Vi skal jobbe på tvers av begge selskapene og begge teknologiene. De skal lære seg vår teknologi og vi skal lære oss deres. Noe av det mest spennende blir jobben med å bygge en felles kultur, mener Reed.

Veksten fortsetter i 2017

Siden oppstarten i 2010 har Videonor hatt vekst i både omsetning og overskudd hvert eneste år. I 2016 hadde selskapet en omsetning på 20,4 millioner kroner og et resultat før skatt på 4,6 millioner. Også 2017 «har gått svært bra», ifølge Reed.

– Vi kommer til å ha vekst i forhold til omsetningen vi hadde i fjor, sier Reed, som forventer en omsetning på rundt 30 millioner i 2017.

– Vi har både kontorene, to ansatte og kunder der fremdeles. 40 prosent av appear.in sine kunder er i USA og de har også ansatte der, så vi ser et stort potensial i USA, sier Reed.