– Vi har ingen alternativer, verken tog eller fly, sier pensjonert bussjåfør Harald Haugen (80) om kollektivtilbudet til og fra terminalen i Måløy.

Haugen var den første bussjåføren som kjørte Nordfjordekspressen fra Måløy vinteren 1988 – for nøyaktig 30 år siden.

– Jeg likte godt å kjøre den ruta. Jeg hadde vært bussjåfør lokalt i 25 år før det, så det var kjekt med noe nytt, smiler han.

Den pensjonerte bussjåføren var én av dem som hadde møtt opp på Måløy bussterminal for å markere 30-årsjubileet for Nordfjordekspressen mandag morgen, like før avgangen til Oslo gikk klokken ti over ti.

Bussjåfør Jostein Hals ser lyst på fremtiden til Nordfjordekspressen, og tror de to daglige avgangene fra Måløy til Oslo er trygge i lang tid fremover.

– Jeg er ikke så urolig for det, sier Hals, som også sitter i styret for Nettbuss Travel AS.

– Men ting skjer fort, og det er ikke alltid godt å si hva som skjer, supplerer han.

– Flyet står, bussen går

Nordfjordekspressen, med sine to daglige avganger fra Måløy til Oslo, er et populært tilbud for mange. Siden oppstarten på 80-tallet har nærmere tre millioner passasjerer benyttet seg av ruta, ifølge Nettbuss. Av konkurransemessige hensyn er busselskapet restriktive med å gi ut mer detaljerte passasjertall enn dette, som for eksempel hvor mange som benytter seg av tilbudet på årlig basis.

Bussjåfør Jostein Hals sier at busstilbudet er godt likt, både på grunn av høy stabilitet og god kundeservice.

– Vi opplever ofte at flyet står og bussen går. Det er ofte slik at bussen er den siste av de kollektive tilbudene som blir kansellert som følge av dårlig vær, påpeker Hals.

Blir fjellovergangen i Stryn stengt, kjører bussjåførene 170 kilometer og to timer ekstra for å få passasjerene trygt til og fra Nordfjord.

– Det er et godt tilbud. Vår største konkurrent i dag er personbilen, sier Hals.

Startet i 1988

Nordfjordekspressen ble etablert i et samarbeid mellom Nordfjord og Sunnmøre Billag og Ottadalen Kommunale Billag. Før dette samarbeidet hadde de to busselskapene kjørt Måløy-Otta i korrespondanse med toget til Oslo siden 1977.

På 80-tallet ble det gitt konsesjon til at bussene fikk kjøre parallelt med toget helt inn til Oslo. For kundene ble det et stort framskritt å få slippe å bytte transportmiddel underveis på reisen til og fra hovedstaden, ifølge en pressemelding.

Det ble først gitt konsesjon til oppstart av Nordfjordekspressen den 12. februar i 1988. Ruta ble startet opp, men den samme ettermiddagen kom det en kontramelding fra samferdselsdepartementet om at ruta måtte stoppes. Noen dager senere kom konsesjonen omsider i orden, og ruta startet med full tyngde fra 19. februar 1988.

Nordfjordekspressen startet med en dagsbuss. I 1993 kom nattbussen, og i 1997 ble det lagt til en ettermiddagsrute. Åpningen av flyplassen på Gardermoen i 1998 førte til en god økning i antall reisende.