– Vi har økt bemanningen med ti personer de siste to årene og det ser ut til at vi burde ha vært ti ansatte til, smiler faglig leder ved Vågsøy-selskapet Ulvesund Elektro, Geir Saltkjel.

Totalleverandøren av elektriske tjenester har mye å gjøre om dagen. Selv om store prosjekt som Lefdal Mine Datacenter gjør at aktiviteten er stor også på land, utgjør maritime prosjekt rundt 60 prosent av aktiviteten i Ulvesund Elektro. Før jul var de involvert i byggingen av ni ulike fartøy i inn- og utland.

– Omsetningen i fjor ble på rundt 48 millioner kroner. Det er det høyeste noen gang og fortjenesten var også god, sier Saltkjel, som forklarer at de overgikk resultatet før skatt på 3,5 millioner kroner fra 2016.

Bygger nye Stormhav

Ulvesund Elektro er et av de lokale selskapene som allerede har sikret seg mer arbeid fremover gjennom de fire nybyggingskontraktene som Stadyard har signert det siste året. Denne uken ble nummer fem signert.

– Vi skal bygge en kombinert garn- og linebåt på 28 meter. Skroget kommer hit i mars 2019, og den skal leveres i oktober 2019, forklarer administrerende direktør ved Stadyard, Agnar Lyng.

– Vi skal ikke lukke døren helt for nye oppdrag, men det vil være klokt ikke å laste på mer for vi skal også ha plass til reparasjon- og vedlikeholdsoppdrag, sier Lyng.

Nye Stormhav er utviklet av Seacon i Måløy. Den blir 28 meter lang, 9,5 meter bred og rigges for et mannskap på 14 personer. Illustrasjon: Seacon

Kontrakten som Fjordenes Tidende i dag er først ute med å omtale er et fartøy som bygges for rederiet Stormhav, som opprinnelig er fra Bremanger, men som nå holder til i Finnmark. Nybygget er utviklet av Måløy-selskapet Seacon.

– Vi tegnet ombyggingen av båten de har i dag, som ble bygget om på Verlo. Siden da har vi jobbet med nybyggingsplaner i lang tid, forteller daglig leder i Seacon, Rune Stian Nybakk.

I likhet med Ulvesund Elektro gjør stor oppdragsmengde at også Nybakk ser for seg å oppbemanne staben.

– Vi er syv personer i Måløy i dag, samt én i Bergen.

– Vi har den som ligger her på Stadyard (MS Fay), én i Polen (MS Jens Kristian), to brønnbåter (for Marine Harvest) og én på Aukra (MS Ragnhild Kristine), forteller Nybakk.

Nærheten mellom skipsdesigneren (Seacon) i Måløy, verftet (Stadyard) på Raudeberg og underleverandører som Ulvesund Elektro i Deknepollen gjør at aktørene har hatt tett kontakt i planleggingen av nye Stormhav. – Det blir ikke mange endringer underveis her, smiler operativ leder ved Stadyard, Malvin Silden.

Han opplyser om god aktivitet i fjor, men vil foreløpig ikke oppgi noen nøkkeltall:

– Når folk spør meg om regnskapet for i fjor, så sier jeg at jeg ikke har peiling, men at jeg tror det gikk bra, ler Nybakk.

I 2016 hadde Seacon en omsetning på drøyt 10 millioner kroner og et resultat før skatt på 2,85 millioner.

Imponert av Torbas-jobb

Nye Stormhav blir den åttende Seacon-båten som Stadyard utruster, og Ulvesund Elektro har bidratt til enda flere. I tillegg til den nevnte lokale trioen skal lokale selskap som Isovent og Måløy Radioforretning også bidra i byggingen av Stormhav.

– Det er nesten slik at vi kan dele uniform, sier Agnar Lyng, om Vågsøy-selskapene som nok en gang sammen har sikret seg et nybyggingsoppdrag.

– Da vi viste dem hva vi hadde fått til, sa de at de visste at vi var gode, men at de aldri trodde vi kunne lage noe slikt, sier Saltkjel.

Derifra, via en lang periode med planlegging, har Ulvesund Elektro sammen med sine lokale «allierte» sikret seg retten til å bygge rederiets nye fartøy.

Rekruttering

Ulvesund Elektro og de andre aktørene i næringsklyngen i Vågsøy har lykkes i å lokke lokal arbeidskraft hjem.

– Det er veldig kjekt når vi kan klare å hente lokale karer som Lars (Nygård, 26) tilbake etter endt utdanning og gi de muligheten på store prosjekt, sier Geir Saltkjel.

– Flere av dem jeg gikk på skole med er ikke elektrikere i dag. Noen er i større bedrifter, men der «drukner» man kanskje litt, sier Nygård, som fikk sin ilddåp som prosjektleder på 200-millionersfartøyet Torbas i 2014/15.

Idag leder han alle Ulvesund Elektros prosjekt på Stadyard. Agnar Lyng opplever at det finnes en iver hos unge til å flytte hjem så lenge de lokale bedriftene «har noe å tilby».

– Jeg tror det er bra at vi har en miks i bedriftene slik at vi ikke ender opp med en haug med gamle gubber. Vi trenger noen som utfordrer oss med nye ideer og som tør å stå for ideene. Det bringer oss videre, sier Lyng.

– Vi er klare om folk har rett innstilling og utdannelse, sier Malvin Silden ved Stadyard.

– De har enten sendt meg e-post eller banket på døra mi og spurt etter arbeid. Det har vært folk med høy kompetanse som har gitt oss fantastisk mye. Det gjør at vi kan henge med, slår Saltkjel fast.