Sammen blir byrågruppen nå 350 medarbeidere med en omsetning på over 4 milliarder kroner. Oppkjøpet vil bringe RED til neste nivå – både innen digitalisering og globalisering.

– RED er en fantastisk gründerhistorie. Det har vært et norsk veksteventyr, og er i to år på rad kåret til Årets Byrå, sier konsernsjef Paal Fure i Dentsu Aegis Network Norway i en pressemelding.

Dentsu Aegis’ kjøp av RED blir et av de største som er gjennomført i det norske reklame- og kommunikasjonsmarkedet, og er et viktig ledd i Dentsu Aegis’ internasjonale og norske vekststrategi.

– Oppkjøpet av RED blir en viktig brikke i den europeiske satsingen på dentsu X. RED blir dentsu X’ største byrå og en spydspiss i satsingen i Nord-Europa. I Norge vil RED under Dentsu Aegis-paraplyen fortsatt konkurrere med sine søsterbyråer i Dentsu Aegis, Carat og Vizeum, sier Fure.

Til neste nivå

– Med salget til Dentsu Aegis får RED finansielle muskler, erfaring fra globale merkevarer og tilgang på internasjonal teknologikompetanse som gjør at vi kan ta RED og kundene våre til neste nivå. I en bransje som transformeres i raskt tempo, er det avgjørende å kunne investere i teknologi og digital utvikling for fortsatt å kunne ligge i front, sier daglig leder Maria Aas-Eng i RED i pressmeldingen.

RED fortsetter på selvstendig adresse og skal fortsatt konkurrere i det hurtig endrede medieog kommunikasjonsmarkedet. Ledelsen, kundeteamene og plattformuavhengigheten i RED fortsetter som før oppkjøpet.

– Vi lover at vi skal fortsette å utfordre markedet og hjelpe kundene våre med å nå deres mål. Samtidig er dette starten på en spennende fortsettelse med helt andre finansielle muskler og tilgang på internasjonal teknologi og kompetanse for både kunder og våre dyktige medarbeidere i de fem datterselskapene i RED, sier Maria Aas-Eng.

De fire RED-partnerne Maria Aas-Eng, Christian Espeseth, Magnus Strømnes Bøe og Nils Røang fortsetter i sine roller også når RED blir en del av dentsu X.

– dentsu X blir vår «X-faktor», det som skal løfte oss inn i neste fase av utviklingen av både RED og bransjen, sier Nils Røang.

«Det beste fra to verdener»

– Det nye byrået kombinerer norsk gründerorientert fagmiljø og kundeforståelse med internasjonal teknologi, merkevarekunnskap og kompetanse, sier Paal Fure.

– Det har vært flere henvendelser om oppkjøp og sammenslåinger tidligere, men det var først da Dentsu Aegis kom på banen, at strategien og kjemien stemte. Vi har samme verdigrunnlag og samme syn på medie- og kommunikasjonsbransjens utvikling. Dette er en fusjon av det beste fra to verdener, sier Maria Aas-Eng.

Oppkjøpet er avhengig av godkjennelse fra Konkurransetilsynet. Til sammen vil RED og Dentsu Aegis telle nærmere 350 ansatte.