TRONDHEIM: – Fra å være to an­sat­te i Arc­tic Linefish for ett år si­den, er vi i dag syv, sier adm.dir. Olav Steim­ler. Sel­ska­pet har tre an­sat­te i Mål­øy, tre på Stad­lan­det og en ansatt i Mad­rid.

– Salgs­sjef Sti­an Hjel­le job­ber med å byg­ge opp et apparat. Vi skal bli flin­ke hvitfiskselgere. Det tar litt tid, men det fun­ker.

Arc­tic Linefish er salgs­sel­ska­pet til Er­vik Hav­fis­ke.

– Ervikfiskproduktet er tatt inn i Arc­tic Linefish som en del av sat­sin­gen, for­kla­rer Hjel­le som denne uken har vært på fiskerimessen i Trondheim.

Sel­ska­pets kjøper og selger fisk, samt at de dri­ver mar­keds­ar­beid for Er­vik Hav­fis­ke.

– Vi er en rå­va­re­eks­por­tør og kjø­per sløyd- og ho­de­kap­pet fisk fra egne og and­res li­ne­bå­ter og trå­le­re. I til­legg sel­ger vi fer­dig­pro­dukt fra Frøya­nes.

Arc­tic Linefish har valgt eks­port­mar­ked hvor kun­de­ne er vil­li­ge til be­ta­le en høy­ere pris for en høy­ere kva­li­tet.

– Det er mar­ked som USA, Stor­bri­tan­nia og Ja­pan. Vi sel­ger også mye til Kina, men det blir behandlet og sendt til­ba­ke til Eu­ro­pa, sier Hjel­le, som for­kla­rer at er med på et pro­sjekt for å få ki­ne­se­re til å spi­se mer torsk. I til­legg job­ber sel­ska­pet, sam­men med fle­re, for å øke forbrukernes kunn­skap om sjø­fros­sen sjø­mat, hvor fis­ken fry­ses kort tid et­ter fangst for å be­va­re kva­li­te­ten. Olav Steim­ler holdt tors­dag et fore­drag om nett­opp sjø­fros­sen fisk på fis­ke­ri­mes­sen.

Les mer fra messen i papirutgaven fredag 22. august.