Kari Silden Sølvberg og Kjellrun Breidalen Åsebø er redde for at flere lærere velger andre yrker.

– Vi er redde for at dersom vi får enda mer bunden tid, så vil vi bli pålagt enda flere arbeidsoppgaver, enda flere undervisningstimer og dermed dårligere undervisning. Slik som i Danmark, der flere lærere ikke har orket mer og har sluttet, sier Sølvberg.

Hun forklarer at de nå protesterer mot at rapportering og dokumentering tar en stadig større del av arbeidsdagen.

Åsebø forteller at for lærerne er det viktig hvordan de jobber, mens hun mener KS kun snakker om hvor de skal jobbe.

– For oss er det viktigste at vi får tid til å planlegge gode timer. Vi blir ikke bedre lærere av at KS tvinger oss til å være i skolebygningen i et visst antall timer. Vi blir bedre av å få ro til å gjøre jobben vår, samarbeide med kollegaer når vi har ledig tid sammen, enten dette er på dagtid eller kveldstid, lytte til elevene og hele tiden utvikle oss, mener hun.

Sølvberg mener kravene fra KS ikke er forenlige med lærernes og foreldrenes ønske om kvalitet i opplæringen for skolebarna.

– Vi som kjenner skolen og vet hva som kreves for å få best mulig kvalitet frykter konsekvensene dersom styresmaktene ikke lytter til oss.

Les mer i papirutgaven fredag 29. august.