DNB stenger kontoret i Måløy fredag 24. oktober. Det bekrefter banken fredag.

- DNB har de siste årene opplevd en tydelig adferdsendring blant personkundene. Antall kundebesøk i bankfilialene er sterkt redusert til fordel for jevn bruk av nettbank og stor økning i bruk av mobilbank og SMS-tjenester. DNB satser derfor på færre filialer med bredere kompetanse. Dette sier DNBs regionbanksjef for personmarkedet på Vestlandet, Erik Telle-Ariansen.

- For å best betjene våre kunder i hele Nordfjord, samler DNB nå kompetansen både på person- og bedriftskunder  på Nordfjordeid. Sammenslåingen vil ikke medføre endringer i bemanningen, forsikrer lokal banksjef for Sogn og Fjordane, Kirsten Lillebø. Vi har i dag tre årsverk i Måløy, og disse vil bli overført til Nordfjordeid. Kundene våre vil derfor beholde sine kontaktpersoner, som også fortsatt vil ha ansvar for oppfølging av kundene i Måløy.   Siste åpningsdag for kontoret blir fredag 24.oktober. Selv om vi stenger kontoret i Måløy, ønsker vi fortsatt å få flere nye kunder her, og vi kommer til å være aktive i markedsområdet, sier hun.

- Vi ønsker våre kunder velkommen i filialen der vi vil informere mer om sammenslåingen og andre spørsmål man måtte ha. Alle vil uansett få brev fra banken med praktisk informasjon.

Telle-Ariansen kan fortelle at både her i Nordfjord og i DNB ellers i landet, har vi sett en sterk dreining til at stadig flere kunder går i banken via mobilbanken. DNB får nå langt flere kundebesøk i mobilbanken enn i filialene.

- Bruken av DNBs mobilbank har faktisk tredoblet seg hvert år de tre siste årene. Flere enn 230.000 bruker nå mobilbanken til sammen 1,1 million ganger hver måned. I tillegg blir DNB-appen brukt av flere enn 300.000 hver måned, sier han.

En ny dagligbankundersøkelse som TNS Norge har utført for Finans Norge blant befolkningen over 15 år viser også følgende:

• 22 prosent er så godt som aldri innom en bankfilial (mot 5 prosent i 2002)

• 64 prosent er innom en bankfilial bare hvert halvår eller sjeldnere (mot 44 prosent i 2002)

- I filialene merker vi også stor endring i type forespørsler fra kundene. De fleste kommer nå for å få rådgivning. Mange ønsker også veiledning om de elektroniske tjenestene våre, hvilke tjenester de selv kan utføre på mobil, via SMs eller på nettet og hvordan de går frem for å ta i bruk disse nye tjenestene. Kundene kan jo nå velge om de vil bruke nettbank via PC, mobil eller nettbrett, opplyser Telle-Ariansen.

Lillebø forsikrer at DNBs kunder i Måløy og omegn fortsatt vi kunne få tatt ut og satt inn penger samt betalt regninger i Bank i butikk på Kiwi Måløy, Raudeberg og Deknepollen, og Post i Butikk på REMA 1000 Måløy, Kiwi Deknepollen, Bunnpris Bryggja, Coop Prix Selje, Spar Bremanger, Kalvåg og Åheim. I tillegg kan kundene henvende seg hele døgnet alle dager på vårt kundesenter om alle bankrelaterte spørsmål. DNB sin minibank vil også bli stående igjen på samme sted.

- De fleste betaler imidlertid nå både smått og stort med kort, ikke kontanter, og de betaler regninger og overfører ved hjelp av PC, mobiltelefon eller nettbrett. Flere nyttige tjenester ligger også lett tilgjengelig i DNB-appen, blant annet saldo, overførsel via SMS til venner og familie, overførsel via SMS til kontonummer (max 500) eller utregning av valutakurser. Disse tjenstestene kan utføres raskt og enkelt uten BankID-identifisering.

Banksjefen mener at økningen i antall kunder som benytter mobilen til å utføre banktjenester bare vil øke.

- Stadig flere vil etter hvert utføre det meste av dagligbanktjenester via mobiltelefonen. Den har de med seg overalt, og jo mer de kan få gjort med den jo bedre. Kunder som har BankID på mobil trenger heller ikke kodebrikken for å kunne utføre banktjenester i mobilbanken. De får gjort alt med KUN mobilen og er veldig fornøyd med det. Har du ikke BankID på mobil, bør du skaffe deg det med en gang, anbefaler banksjefen.