Det gikk et sus gjennom salen da DP-operatør Stig Silden avslørte styrmanns- og kapteinslønningene under ungdomskonferansen Framflyt.

– Det er svært gode lønninger. Men lønna er bare en bonus for en jobb som er fantastisk spennende og variert, sier Stig Silden som jobber for ulsteinvikselskapet Island Offshore som styrmann og DP-operatør.

Og utdannelsen har han i sin helhet fått i Vågsøy.

– Alle kurs, alle sertifikat får du ved fagskulen på Tennebø. Det er gode lærere og et godt anlegg ved skolen. Flere burde bli klar over denne unike muligheten, sier Silden, som peker på at simulatoranlegget ved skolen er helt i tet.

Holder båten i ro

DP står for dynamisk posisjonering, og handler om å holde båten stabilt på ett sted ved offshoreinstallasjonene. Det skjer ved hjelp av avanserte datasystem.

– Det er en veldig viktig jobb å holde båten så man ikke får drift inn mot riggen. Og til dere som liker PC-er. Det er enormt mye trykking i en slik jobb, sier Silden, som har ett klart råd til ungdom som er interessert i en maritim karriere.

– Begynn på en supplybåt, da får dere kjøre mye båt med en gang, og lærer utrolig mye.

Liker å skru

Daniel Refvik fra Okshola er en av dem som har fulgt rådet til Silden. 18-åringen tar maritim utdanning ved fagskolen og er i dag lærling på supplyskipet Island Crusader. Etterpå skal han tilbake for å fullføre styrmannsutdanning ved fagskolen.

– Som matroslærling er det mye maling, sliping og vasking, men det er også mange stilige øvelser en får delta i. Jeg opplever forskjellige ting hele tiden, sier Refvik, som forteller at yrkesvalget ikke handlet mest om det teknologiske for ham.

– Jeg liker å skru, og synes det er kjekt med navigasjon. Men dataskjermene er absolutt spennende. Selv om simulatoren ved fagskolen forbereder deg fantastisk godt for jobben, er det tusen ganger mer spennende på ordentlig, sier Refvik som sier han ser for seg å bli boende i hjemkommunen.

– Ja, jeg tror faktisk det. Jeg trives og alle muligheter finnes jo her også.