Eirik André Nordbø (21) fra Halsør har sammen med medstudentene ved NTNU brukt 10.000 timer på å bygge DNV GL Fuel Fighter, en hydrogendrevet framtidsbil.

Nå sikter han mot seier i den internasjonale studentkonkurransen Shell Eco-Marathon som begynner i dag i Rotterdam i Nederland.

Materialteknologistudenten meldte selv sin interesse for å delta i studentprosjektet.

– Jeg er interessert i biler og tenkte det ville være gøy med litt praksis, sier førsteårsstudenten.Og «litt» praksis har det blitt med 10.000 arbeidstimer fordelt på teamet på 20 som har laget hydrogenbilen.

– Det har vært veldig mye arbeid. Vi har fått mange kurs i fresing og dreiing. Vi lærer mye, sier Eirik, som tok lignende fag ved Måløy vidaregåande skule før NTNU-studiene.

Konkurrerer internasjonalt

Et viktig kriterium i Shell Eco-Marathon er at bilen skal ha egenskaper vi kjenner igjen fra vanlige biler, som fire hjul, sittende sjåfør, bagasjerom og vindusviskere. Disse egenskapene er så komprimert inn i et en meter høyt og tre meter langt karosseri som inkludert motor og hjul veier i underkant av 80 kilo.

– For å spare noen overflødige gram, minimere luftmotstand og maksimere effekt kreves det millimeterpresisjon og grundige analyser med avansert programvare, sier Eirik. Lykkes ingeniørtalentene i ambisjonen om å skape verdens mest drivstoffeffektive bil, vil de kunne tilbakelegge avstanden Oslo–Trondheim på energien tilsvarende én liter bensin. Og målet er å slå fjorårets vinner som hadde et drivstofforbruk på 150,5 km/kWh. Til sammenligning har en vanlig personbil et forbruk på 4,3 km/kWh.

–En får tildelt hvert sitt verksted, og dommerne vil så gå rundt og inspisere og måle hvor energieffektiv bilen er. Så sjekker de vår bil opp mot de andre lagenes, forklarer Eirik.Teamet fikk laget former til prototypbilen sin på Kongsberg som i sin helhet er bygd av karbonfiber. I tillegg til den splitter nye hydrogenbilen stiller laget også i klassen for solcelledrevne og elektrisk batteridrevne biler med en videreforedlet utgave av fjorårets konseptbil.