Statens Vegvesen melder om at brannvesenet vil forsøke å komme seg inn i tunnelen i dag.

– Det har vært snakk om at brannvesenet vil gå inn i tunnelen klokken 11 i dag, men vi har ikke fått dette bekreftet ennå, sier Margot Åsebø i Statens Vegvesen.

Det var i går, onsdag, at en tilhenger med 16.500 liter bensin gikk i fjellveggen i Skatestraumtunnelen i Bremanger kommune. Tilhengeren hadde løsnet fra en av trailerne til Måløy Havneservice. 13 personer reddet seg ut av tunnelen, og ingen ble hardt skadet. Skatestraumtunnelen, som er en undersjøisk tunnel, har siden vært stengt

Onsdag var det ikke trygt nok for brannvesenet å gå inn i tunnelen. Nå vil brannvesenet se om det er mulig å komme seg inn i tunnelen, og måle gassnivået for å se om det er tilrådelig å gå inn og hvor langt en eventuelt klarer å komme seg inn i tunnelen, ifølge Åsebø.

– Neste trinn blir da å renske tunnelen for løs betong og andre ting som kan potensielt være en fare for de som skal inn i tunnelen og undersøke den, forklarer hun.

Åsebø frykter at tunnelen vil bli stengt i flere måneder fremover og mistenker at skadene er alvorlige.

– Vi tror det er svært omfattende skader. Det var veldig høy varme i tunnelen og mange liter bensin som tok fyr. Vi tror det er omfattende skader, men vi vet ikke eksakt hvor stor del av tunnelen som er skadet, sier hun og legger til at de forventer at det vil gå måneder får Skatestraumtunnelen åpner igjen.

Statens Vegvesen håper og tro at skadene som har oppstått, er mulig å reparere.

– Men vi har som sagt ikke vært inne i tunnelen ennå. Det er omfattende reparasjoner som skal gjøres, sier hun og legger til at de fremdeles ikke tror det er fare for at tunnelen skal kollapse.

– Hvor mye vann har kommet inn i tunnelen?

– Det er vi usikre på. Vi har overvåket vannstanden og det er et basseng inne i tunnelen som pumper ut vann. Vi har hele tiden hatt kontroller på det vannet som har seget inn. Men under gårsdagens kontroll, fikk vi indikasjoner om at det var veldig mye vann i tunnelen. Vi tror at det kan ha vært en feil på indikatoren vår. Vi vet egentlig ikke hvor mye vann som kom inn og det har vi ikke kontroll på. Dette er noe vi må gå fysisk inn og se på, forklarer Åsebø til Fjordenes Tidende.

Les alt om ulykken her: