– Det viser bare nok en gang hvor viktig systemet vi har utviklet er, sier Geir Gjørsvik i Paneda om ulykken i Skatestraumtunnelen.

– En har sett det i Skatestraumtunnelen og i Gudvangatunnelen. Det er bare flaks at liv ikke gikk tapt, sier Geir Gjørsvik adm. direktør og medeier av Paneda sammen med Oddvar Flølo. Paneda DAB AS har utviklet teknologi som gjør at en kan bryte inn i bilers radio og stereoanlegg for å varsle bilister om tunnelulykker.

Overstyrer radioen

Skatestraumtunnelen hadde ikke Panedas nødinnbrytingssystem, men Gjørsvik håper tunnelen vil få et oppgradert system når den åpnes igjen. Teknologien til Paneda DAB gjør at så lenge radioen er på, kan en overstyre sendingen og sende en melding om en ulykke, både gjennom FM og DAB.

– Her kan en sende ut en melding ganske umiddelbart til alle som oppholder seg i tunnelen om at de må evakuere eller snu, forklarer Gjørsvik som har poengtert hvor viktig dette er for sikkerheten.

– For det kan fort ta tid fra noe skjer i tunnelen til en får beskjed. På bare minutter kan det komme mange biler inn i en tunnel, helt uvitende om at en ulykke kan ha skjedd.

Gjennom Panedas teknologi kan eksempelvis Vegtrafikksentralen snakke direkte inn til de som er i tunnelen, eller spille av faste meldinger som er lest inn tidligere.

– Nødetater kan også gi beskjeder til bilistene som er inne i tunnelen gjennom mikrofoner som står i et skap på utsiden av tunnelen.

Brunsviktunnelen

Tidligere i vår kunne Paneda juble over prestisjekontrakt på installeringen av nødinnbrytingssystemet i 22 tunneler i Oslo-området og i neste uke begynner de på det fysiske arbeidet. Men det er flere oppdrag i vente for Selje-bedriften.

– Akkurat nå sitter vi og regner på et nytt stort anbud på 46 tunneler i Hordaland. De er fra grensen til Sogn og Fjordane og sørover. I tillegg kommer det flere i Sogn og Fjordane, blant annet Brunsviktunnelen mellom Måløy og Eid i slutten av året. Breimfjelltunnelen mellom Sandane og Breim installerte vi i fjor, sier Gjørsvik.