Mens Hvalertunnelen stenges når farlig gods kjører gjennom tunnelen, vil ikke ulykken i Skatestraumtunnelen frembringe en slik ordning der.

– Å stenge tunnelene når farlig gods passerer har vært diskutert på alle tunneler, men utfordringen er da kapasiteten og det å klare å håndtere trafikkbildet, sier prosjektdirektør Kjartan Hove i Statens vegvesen region vest.

Den 3,8 kilometer lange Hvalertunnelen i Østfold stenges når bensin eller annet farlig gods fraktes gjennom. I juli eksploderte en henger med 16.500 liter bensin i Skatestraumtunnelen i Bremanger, og selv om ingen ble alvorlig skadet vil den undersjøiske tunnelen være stengt i lang tid.

600 passeringer

Når tunnelen gjenåpnes vil det være tettere mellom ledelys og nødtelefoner enn før ulykken, men tunnelen vil ikke bli stengt når farlig gods skal gjennom den 1,9 km lange tunnelen.

– Vi ser på det, men det blir det nok ikke i første omgang. Ut fra de tallene vi kjenner er det rundt 600 passeringer i tunnelen om sommeren. Daglig regner vi 18 tunge kjøretøy i hver retning og det ville ha gjort at vi måtte stenge tunnelen 36 ganger hvert døgn.

Et generelt regelverk som forbyr trafikk i tunneler mens farlig gods passerer, ser ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) for seg.– Det er en vurdering som jeg overlater til vegvesenet.

Bru foran tunnel

Onsdag fikk han se ødeleggelsene i Skatestraumtunnelen. 1.300-1.400 grader anslås det at de har vært rundt ulykkesstedet etter eksplosjonen.

– Det er lett å se at det har vært sterke krefter i sving. Utstyret er bare smeltet bort. Det er en påminnelse om at selv om veiene og tunnelene våre generelt er trygge, så kan ulykker skje, sier statsråden.Solvik-Olsen mener at ulykken også illustrerer utfordringen med undersjøiske tunneler i forhold til bruer.

– Mitt personlige syn er at jeg foretrekker bru foran tunnel. Det vil alltid være tilfeller hvor en tunnel er mer fornuftig, men jeg tror dette kan være en påminnelse om at det kan være verdt å bruke et par kroner ekstra på en bru, sier statsråden.

Stengingen kan bli forlenget

– Det er mulig at dreneringssystemet i tunnelen er mer skadd enn hva vi først trodde. Det kan se ut som det delvis er smeltet og sprukket. Dermed kan arbeidet ta lengre tid enn først antatt, sier prosjektdirektør Kjartan Hove i Statens vegvesen region vest.

Han forklarer at de så langt har fjernet skadet betong og deler av stålmaterialet, men at mye arbeid gjenstår før tunnelen kan gjenåpnes for trafikk.

– Vi har ikke et tidsperspektiv, men den blir stengt en god stund.Tidligere er det sagt at tunnelen blir stengt ut 2015.

Hove understreker samtidig at brannen i Gudvangatunnelen, som vil være stengt i minst seks uker, ikke vil påvirke fremdriften i Skatestraumtunnelen.

– Det er ikke det samme personellet som skal gjøre arbeidet der. Det er mulig det er det samme firmaet, men det vil uansett ikke påvirke arbeidet her.