(Foto: Erling Wåge)

Foto: Erling Wåge

Fremdeles fare for utslipp

– Man skal ikke slappe for mye av, mener Kystverket.

– Faren for oljeutslipp er ikke over, men nå er situasjonen selvfølgelig mye mer kontrollert enn hva den var der ute (i Djupsundet), sier prosjektleder Hans Petter Mortensholm i Kystverket.

Han forklarer at Kystverket nå har trukket tilbake deler av beredskapen som var stasjonert ved havaristen i forrige uke.

– Nå har vi ringet inn havaristen og personellet fra Buksér og Berging har kompetanse til å håndtere oljen som eventuelt kommer ut innenfor det området. Nå flyter båten helt fint ved kai og det er ikke behov for slepebåter til å støtte den og det er heller ingen fare for at den skal synke slik den står nå, sier Mortensholm.

Administrerende direktør Kjell Inge Sjåstad ved Båtbygg bekreftet overfor Fjordenes Tidende søndag at de hadde vært i samtaler med bergingsselskapet om å få havaristen i dokk. Tirsdag ettermiddag bekreftet driftsingeniør Alf Magne Angelshaug ved Båtbygg at det fremdeles ikke var avgjort hvorvidt det blir Båtbygg som tar på seg oppdraget med å reparere det skadde konteinerskipet.

Les hele saken og mer om Celina i papirutgaven onsdag 21. mars.

Sjå foto frå flyttinga av havaristen.

Bestill abonnement på Fjordenes Tidende