In­genav dem had­de for­ven­tet å kom­me inn på Griegakademiets Unge Ta­len­ter. Nåer må­let å sat­se på mu­sik­ken.

He­le­naBjarkadottir (19) fra Brem­an­ger og Odd­hild Loui­se Ny­berg (18) fra Eid erbeg­ge ele­ver ved Grieg­aka­de­mi­et i Ber­gen. Gjen­nom sko­lens Unge Ta­len­ter–pro­gramfår jen­te­ne for­dy­pe seg i sin sto­re li­den­skap. – Drøm­men er å kun­neleve av mu­sik­ken, slår de fast.

–Dei­lig fø­lel­se

Prestisjestudietder de to jen­te­ne er ele­ver tar bare inn 13 unge ta­len­ter hvert år. Opp­taks­kra­ve­neer høye, men He­le­na im­po­ner­te med klas­sisk sang og Odd­hild med sine fer­dig­he­terpå fio­lin.

–Jeg var vel­dig over­ras­ket over at jeg kom inn, for jeg holdt på å mis­tebuen på opp­taks­prø­ven, sier Odd­hild og ler.

–Jeg føl­te meg vel­dig pri­vi­le­gert. Jeg had­de bare sun­get klas­sisk i ettår, og had­de der­for ikke for­ven­tet å kom­me inn. Det var for­fer­de­ligskum­melt å prø­ve­spil­le, men det gikk jo fint. Jeg kom inn, og det var endei­lig fø­lel­se, sier He­le­na.

Ermed på mye

Nåfår jen­te­ne un­der­vis­ning ved sko­len syv lør­da­ger i året. Mens He­le­napend­ler fra San­da­ne, har Odd­hild flyt­tet til Ber­gen for å slip­pe rei­se­ti­den.

–Det blir selv­sagt mind­re fri­tid når jeg må pend­le til Ber­gen, men det erdet­te jeg li­ker, sier He­le­na med et smil.

I lø­petav lør­da­ge­ne på sko­len er ele­ve­ne inn­om teo­ri­un­der­vis­ning, in­stru­men­tal­un­der­vis­ning,mes­ter­klas­se, sam­spill, job­be med kom­po­nis­ter og work­shops, for å nev­nenoe.

–Teo­ri­en er litt van­ske­lig. Jeg mer­ket i fjor at det plut­se­lig ble van­ske­li­ge­re,men en må bare prø­ve å føl­ge med, slår Odd­hild fast.

Snekseg med

ForHe­le­na er det and­re året på Grieg­aka­de­mi­et, mens Odd­hild har gått der ifire år.

–Jeg ble spurt om å søke på Bar­ratt Due mu­sikk­in­sti­tutt i Oslo, men jegvalg­te Grieg­aka­de­mi­et. Det er kor­te­re til Eid og jeg treng­te ikke å rei­seså langt, for­tel­ler Odd­hild, som har spilt fio­lin si­den hun var syv år gam­mel,

He­le­nastar­tet med klas­sisk mu­sikk for bare ett år si­den:

–Jeg går på Fir­da vi­de­re­gå­en­de, og noen fra Grieg­aka­de­mi­et var på sko­lenfor å snak­ke med ele­ver på and­re– og tred­je­året. Jeg snek meg inn i and­re­klas­sefor å høre hva de had­de å si, og ble opp­ford­ret av læ­re­ren om å søke. Såkom jeg inn, for­tel­ler hun.

Leveav mu­sik­ken

Tilhøs­ten er He­le­na fer­dig på Griegakademiets Unge Ta­len­ter, mens Odd­hildfrem­de­les har ett år igjen. Beg­ge er sik­re på at mu­sikk hø­rer med i frem­tids­pla­ne­ne.

–Jeg er for gam­mel til å gå her nes­te år. Jeg ten­ker å gå på To­ne­heim Fol­ke­høg­sko­lefor å ut­vik­le meg. Jeg må fin­ne ut hvil­ken sjan­ger in­nen­for klas­siskjeg øns­ker å gå for. Jeg har hørt mye bra om folkehøgskolen, og jeg tror detblir fint med et ut­vik­lings­år, sier He­le­na.

Odd­hildhar der­imot ett år igjen, men av­slø­rer at hun fint kun­ne tenkt seg å star­testu­die­ti­den al­le­re­de nå.

– Al­lerhelst har jeg lyst å stu­de­re med en gang, og bare dri­ve med mu­sikk. Jeg ten­kerå søke på Nor­ges mu­sikk­høg­sko­le og Bar­ratt Due et­ter vi­de­re­gå­en­de,slik at jeg har fle­re mu­lig­he­ter, for­kla­rer hun.

–Det som er kjekt

Jen­te­nehar også tenkt på li­vet et­ter stu­die­ne.

–Jeg har in­gen stor plan om å bli so­list og stå på en stor sce­ne i ut­lan­dethelt ale­ne. Jeg vil spil­le sam­men med et stort kam­mer­or­kes­ter. Det er jodet som er kjekt, for­tel­ler Odd­hild.

– Jeg øns­ker å leve av sang og un­der­vis­ning,å få lære vekk til and­re. Det er van­ske­lig å leve av solistyrket, men det erfan­tas­tisk om det går, leg­ger He­le­na til.

Les flere saker som stod i Fjordenes tidende sin påskeavis onsdag 9. april.

Bestill abonnement på Fjordenes Tidende