På en pressekonferanse i Ålesund offentliggjorde stortingspolitikerne Harald Nesvik (Frp) og Helge Orten (H) mandag kveld at regjeringen har valgt å la E39-traséen på Sunnmøre gå over Hareidlandet(Hafast), og ikke via Festøya (Fefast).

Flere mente i forkant at om alternativet Fefast ble valgt på Sunnmøre så ville det være et kraftig skudd for baugen for de som ønsker at E39 skal gå gjennom midtre Nordfjord.

- Dette påvirker ikke trasévalget i Sogn og Fjordane, understreket imidlertid Harald Nesvik (Frp) flere ganger i kveld.

Eid-ordfører Alfred Bjørlo (V) er imidlertid overfor fjt.no klar på at valget på Sunnmøre er en veldig positiv nyhet for de som ønsker at E39 også skal gå gjennom Eid i fremtiden.

- Dette er kjempebra! Det viser at regjeringen har lagt bort vegvesenet sin gamle måte å tenke veginvesteringer på der de kun tenker vegteknisk. I stedet har de sett på hva som utvikler bo- og arbeidsregioner. Når man nå har valgt Hafast går det ikke an å logisk forsvare å ikke velge midtre trasé i Nordfjord, mener Bjørlo.

- Dette er også kjempebra for Sunnmøre for det utvikler Sunnmøre som region. Og det som er bra for Sunnmøre er også bra for oss, legger han til.

Nordfjordkryssing AS og daglig leder Mats Anderson er også storfornøyd med avgjørelsen:

- Som ventet har regjeringen gått for den løsningen som er langsiktig. Det er ved Hafast man utløser størst regional utvikling. Selv med en reisetid som er 16 minutter lenger - 55 minutter kontra 39 minuter ved Fefast, med en investering som er mer enn 5 milliarder kroner dyrere og med langt lavere nettonytte basert på modellene til Statens vegvesen, velger regjeringen Hafast. Med dette viser Regjeringen at det handler ikke bare om å komme fortest og billigst fra Volda til Ålesund, men det handler også om å binde sammen Vestlandet, skriver Anderson i en pressemelding.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) har følgende kommentar til valget av trasé:

- Dette viser at regjeringen er opptatt av å løse utfordringer både på kort og lang sikt. Regjeringen viser med dette også hvor viktig den maritime klynga på søre Sunnmøre er for både regionen og landet, sier Solvik Olsen.

Bestill abonnement på Fjordenes Tidende