Etter noen måneders pause er det klart for flere smakfulle bidrag fra Matskulen i Fjordenes Tidendes spalter. Både elever og lærere gleder seg.

– Det er spennende at vi kommer på trykk i avisen, smiler Eirik Mikael Hetle.

Han er en av 13 elever i restaurant- og matfagklassen ved Måløy videregåande skule for skoleåret 2015/16. De skal alle bidra til å servere matglede i form av spennende oppskrifter til våre lesere.

– Vi kommer til å ta utgangspunkt i sesongene, og i råvarer som det skal være mulig å få ta i. Og det skal være oppskrifter som folk flest klarer å lage, lover lærer Monica Iren Venøy Lexau.

Hver eneste tirsdag fram til desember, og fra januar hver tirsdag fram til sommeren, skal MVS-gjengen presentere oppskrifter de har utarbeidet sammen med lærerne.

– Vi gleder oss veldig, sier lærer Iren Hammersvik. De to skryter av elevene, selv om skoleåret ikke er mange uker gammelt:

– Selv om de bare har vært her på kjøkkenet en liten måned, har de vist imponerende takter. De er skikkelig flinke, og innstillingen de viser er helt fantastisk, mener Lexau.

Det lover godt med tanke på hva som blir presentert i den populære matspalten.

– Vi ser også at elevene blir ekstra motiverte av at vi er med på Matskulen-opplegget sammen med Fjordenes Tidende. Og det er også en motivasjonsfaktor å presentere rettene på en fin måte når de skal på trykk i avisen, påpeker Hammersvik.

Eirik Mikael Hetle stortrives på restaurant- og matfag, og synes det bare er et pluss at andre får se hva de driver med:

– Det å komme i avisen er god reklame for oss selv, og det kan hjelpe oss med å få jobb en gang i fremtiden, mener han.

Matskulen ble startet opp som et samarbeid mellom Fjordenes Tidende og restaurant- og matfag ved MVS i fjor høst. Og nå er det altså en ny klasse som skal glede avisleserne med spennende og smakfulle oppskrifter.

– Vi ønsker at Matskulen skal bidra til at folk er bevisste på å bruke gode og lokale råvarer. Og vi synes også at det er fint at elevene er med på å kvalitetssikre sunne retter som folk kan lage, avslutter lærer Iren Hammersvik.