Dette leserinnlegget er skrevet av Rolv Petter Vetvik.

Replikk til leder i FJT om at nå blir det kamp om kampen. Når alt som kan gå galt, går galt

Erna – Regjeringens kommunereform synes for nye Kinn kommune å ende med et ekstra låneopptak på 100 million kroner. Ett lån på 100 million kroner som bare skal gå til å gjenvinne balansen i helse- og omsorgsplanen som Vågsøy styrer etter i 2018 og 2019. Når Bryggja omsorgssenter, vederlagsfritt blir overført til Stad kommune, taper rest-Vågsøy så mange omsorgsplasser at den nøye planlagte og oppbygde helse- og omsorgsplan for Vågsøy ramler sammen som et korthus i 2020.

Hvor skal eldre som har behov for omsorgsleilighet etter 1. januar 2020 få tak i en slik, når Bryggja omsorgssenter fra samme dato er overført til Stad kommune. Dette betyr ikke at de eldre fra rest-Vågsøy som bor på Bryggja omsorgssenter blir kastet på dør. Det betyr bare at når en leilighet fra en person hjemmehørende i Kinn blir ledig, blir leiligheten heretter erstattet med en person fra Stad. Kinn har ingen rettigheter. Fylkesmannen i Sogn og Fjordane har tatt fra Vågsøy og gitt Stad kommune en gave, med det resultat at Vågsøy må låne 100 millioner for erstatte antall omsorgsplasser som Fylkesmannen og Stortinget vederlagsfritt har gitt Stad kommune.

Jeg hadde forventet av en lederartikkel i FJT at den vil nevne dette som et resultat av Erna sin kommunereform og at regningen uten konsekvensvurdering verken hos fylkesmann, storting og regjering, bare skyves over til nye Kinn kommune. En kommune som for å møte eldrebølgen i rest-Vågsøy må bruke over 100 millioner i nye låneopptak. Med 100 millioner i ekstratiltak for å erstatte omsorgsenheter, som ble tatt fra Vågsøy uten vederlag og 100 millioner  for å øke tilbudet på plasser utover 2016 nivået er summen Kinn må ut med bare til eldreomsorg i Vågsøy blitt 200 millioner kroner i nye låneopptak for Kinn kommune. Dette er ikke en god start for Kinn kommune.

Folkeavstemningen i Vågsøy ble rigget/arrangert for at nei og ja skulle legge frem mer informasjon. Problemet med denne folkeavstemningen var at den kom alt for tidlig. Rett tidspunkt ville være når revidert statsbudsjett for høst 2019 ble fremlagt Dette budsjettet ville gi informasjon om hvorvidt regjeringen opprettholder lovnad om at nye sammenslåtte kommuner skal kunne starte med bedre økonomisk grunnlag enn om de fortsatte aleine. Hvordan tapte omsorgsplasser i Vågsøy skal erstattes, ville først bli kjent da. Fordi det ble avholdt en «folkeavstemning uten faktainnhold, kunne flertallet i kommunestyret opptre som de gjorde etter at det ble kjent at flertallet i rest-Vågsøy er imot sammenslåingen. Bare Arbeiderpartiet og Venstre var imot folkeavstemning. Men heller ikke de foreslo at rette tid for folkeavstemning var juni 2019.

Når Arbeiderpartiet i Vågsøy, som er det partiet som er meg nærmest, valgte å legge hele sin videre politiske skjebne i hendene på en borgerlig regjering, vil revidert budsjett mai 2019 avsløre sannheten. For at Arbeiderpartiet i Vågsøy skal være troverdig, ber jeg partiet om å forberede et skyggebudsjett for 2019/2020. Dersom det er et minste tegn på at 100 millioner-regningen, som et resultat av borgerlig politikk i regjeringen, belastes den vanlige borger, vil jeg be om ny folkeavstemning i juni 2019. Folkeavstemningen skal være ja eller nei til om det er rettferdig at regjeringen belaster folket i rest-Vågsøy med en regning på 100 millioner kroner fordelt på 5500 innbyggere, bare fordi Bryggja ville ut og tok med seg et så stort antall omsorgsenheter at hele helse- og omsorgsplanen i Vågsøy datt sammen som et korthus.

Nå må den bygges på nytt og en må låne 100 millioner kroner for å nå det nivå vi står på i da. Neste leder fra FJT må bli faktaorientert og fortelle oss hva det menes med kamp om kampen.