– Jeg synes lederskapet i Vågsøy og Flora har blitt stående alt for alene. Det er en skam at fylkeskommunen, Fylkesmannen og departementet ikke har vært mer offensive, sier kommuneforsker Geir Vinsand. Han har tidligere jobbet i Kommunaldepartementet og jobber i dag i NIVI Analyse hvor han har forsket på kommunereformen.

Vinsand har tidligere snakket varmt om sammenslåingen av Vågsøy og Flora, og mener Kinn-forkjemperne har fått for liten støtte fra myndigheter og regionale utviklingsaktører.

– Det er massive desentraliseringsmuligheter i Kinn og her kunne man ha laget en modell som viste hvilke oppgaver kommunene kunne overta, sier Vinsand, som mener rundt 50 nye stillinger bør kunne overføres til Kinn fra for eksempel fylkeskommunen, Fylkesmannen og Innovasjon Norge.

Rareste siden krigen

I meningsmålingen Norstat gjennomførte for Fjordenes Tidende denne måneden sa 62 prosent av vågsøyværingene nei til Kinn. Vinsand forstår at mange er skeptiske.

– Dette er den rareste og mest unaturlige kommunesammenslåingen som Stortinget har vedtatt siden krigen. Det er det ingen tvil om, og det kan virke som at Stortinget har vedtatt et «kolonikommuneprinsipp» der man kan slå seg sammen med hvem som helst.

– Dette er et forsøk på å lage en gullkyst ut av noe som er en gullkyst. Det er en kystmobilisering i et fylke som har vært styrt av de indre delene og av administrasjonssteder som Eid, Førde og Sogndal. Det er en realitet at det er et stort potensial på kysten som lider av manglende offentlig stimuli.

11. juni skal Vågsøy gjennomføre folkeavstemning om Kinn.

– Jeg frykter at det kortsiktige perspektivet blir avgjørende. At folk kun ser på kommunekartet og sier at dette har de ikke tro på, og dermed glemmer det store utviklingspotensialet, sier Vinsand.

Mener overkjøring er tradisjon

Han er likevel klar på at selv om det er ønskelig at innbyggerne støtter sammenslåingen, så er det på ingen måte avgjørende for at Kinn skal bli realitet.

– Stortinget har som tradisjon å overkjøre lokale folkeavstemninger. Da Nye Fredrikstad kommune ble vedtatt i 1994 var motstanden på 90 prosent i folkeavstemningen som ble gjennomført, sier Vinsand.

– I dag er Fredrikstad en mønsterkommune som viser at det på lengre sikt kommer gode ting ut av dette. Om Arendal (sammenslått i 1992, journ.anm.) hadde vært fem kommuner i dag, hadde det heller aldri vært noe «Arendalsuka».

Vinsand mener erfaringene fra 90-tallet viser at det ikke er nok å vise lokal motstand «i øyeblikket» for å stoppe en kommunesammenslåing.

– Er stortingssammensetningen nå slik at du mener det er en grunn for å tro at historien fra 90-tallet ikke vil gjenta seg?

– Det er en veldig spesiell situasjon på Stortinget nå. (...) Jeg er kjempeoverrasket over hvor tilfeldig man har brukt tvang i kommunesammenslåingene. De opptrer lite prinsipielt og har ikke behandlet like tilfeller likt, mener Vinsand, som er overrasket over at Bremanger ikke ble tvunget med i Kinn.

– Bremanger er et kjempekomplisert samfunn hvor folketallet stuper. Jeg tror ikke løsningen for dem er mer styring fra steder som Nordfjordeid og Førde. Det handler om å mobilisere på kysten.