Undersøkelse viser hva vi hamstrer mest av

En undersøkelse utført av Sifo i tidsrommet 12. mars til 16. mars gir et innblikk i handlevanene til det norske folk etter at koronautbruddet kom til landet.

En undersøkelse utført av Sifo i tidsrommet 12. mars til 16. mars gir et innblikk i handlevanene til det norske folk etter at koronautbruddet kom til landet. På bildet; kjøpmann Gurgen Margaryan ved Rema Deknepollen.  Foto: Louise Nygaard

Nyheter

Der kom det blant annet fram at det ikke er så mange som hamstrer som en har fått inntrykk av. Ifølge undersøkelsen oppgir bare 1 av 5 at de har hamstret mat og dagligvarer. Det var NRK som først om omtalte resultatene.


– Jeg er veldig takknemlig og stolt av denne gjengen

Rema 1000-kjøpmann Ronny Sønsterudbråten i Måløy er takknemlig for og stolt av sine ansatte som uten forvarsel har måttet tilpasse seg en helt spesiell situasjon.


Fakta om Sifo-undersøkelsen:

Undersøkelsen ble foretatt i tidsrommet torsdag 12. mars til mandag 16. mars, med 1000 respondenter.

Den viser blant annet:

  • 85 prosent har tillit til myndighetene i forbindelse med koronaviruset.
  • Forbrukeren har også tillit til andre aktører, for eksempel stoler 68 prosent helt eller delvis på NRK og Aftenposten.
  • 45 prosent av de spurte stoler helt eller delvis på dagligvarekjedene.
  • Omtrent 1 av 5 forbrukere oppgir at de har hamstret eller kjøpt inn ekstra mat og dagligvarer i forbindelse med koronaviruset.
  • Hele 86 prosent svarer at de ikke vil bidra til panikk og derfor har unngått hamstring.

Oppfordrer folk til å handle som normalt

Jobbet gjennom natta for å fylle opp butikken med varer

Torsdag strømmet kundene til Rema 1000 Deknepollen og handlevogner fyltes opp til kanten. Selv var kjøpmann Gurgen Margaryan i butikken til kl. 03:00 i natt for å fylle opp tomme hyller med varer igjen.


Blant dem som oppgir at de har kjøpt inn ekstra mat og dagligvarer:

  • Har 8 av 10 kjøpt inn tørrvarer
  • 4 av 10 har kjøpt dopapir, hermetikk og frysevarer.
  • Bare 1 av 10 har kjøpt inn vann, mens 3 prosent har kjøpt inn ekstra med bøker, spill eller leker.

Kilde: Sifo, OsloMet