Overrasket ambulansestasjonen med Playstation og VR-briller

LocalHost og NetPartner i Måløy besøkte mandag morgen Vågsøy ambulansestasjon for å dele ut Playstation og VR-briller, som en takk for den viktige jobben de gjør der.

LocalHost og NetPartner i Måløy besøkte mandag morgen Vågsøy ambulansestasjon for å dele ut Playstation og VR-briller, som en takk for den viktige jobben de gjør der.  Foto: Louise Nygaard

Nyheter

– De er jo hverdagsheltene i disse tider. Man ser kanskje ikke all jobben og den innsatsen de egentlig gjør, i tillegg til risikoen de tar. Vi føler oss relativt trygge på grunn av dem, så derfor fortjener de litt ekstra oppmerksomhet, sier Erlend Svoren i NetPartner.

Kari Larsen i LocalHost håper gavene gir ambulansearbeiderne litt glede i en travel hverdag. Hun tror at det i koronaens tid har vært lettere å se den viktige jobben mange utfører hver dag i lokalsamfunnet.

Her overrekkes en PlayStation 4 til ambulansearbeider Therese Reed.  Foto: Louise Nygaard

– Vi setter veldig stor pris på dem i hverdagen, men vi er kanskje ikke like flink til å gi dem oppmerksomhet. Men nå er vi jo i en tid der vi kanskje kan se hverandre litt bedre, og får en annen forståelse på hva som er viktig rundt oss. Vi tenkte at dette kunne spre litt glede og samtidig bidra til en form for kompetanseheving, sier Larsen.

Til faglig bruk

For gavene skal også kunne brukes faglig, og VR-brillene kommer derfor med VR-spillet Human Anatomy ferdig installert, hvor en kan løse ulike oppdrag i forhold til anatomien i kroppen. I tillegg er det lagt inn et gratis bilspill til PlayStation og 800 kroner i gavekort.

Områdeleder i Nordfjord, Leif Magne Gil, takket for gavene og mente både PlayStation og VR-briller kommer til å bli godt brukt.

– Det er utrolig fint at noen tenker litt på ambulansetjenesten og den jobben som faktisk blir gjort. Det er ikke alle som legger like godt merke til det, og mange tar det kanskje bare som en selvfølge. Så dette setter vi veldig stor pris på, sier Leif Magne.

Ambulansearbeidere Siri Kitt Ervik, Line Mette Bortne, Therese Reed og Hege Melsether var også rørt over den ekstra oppmerksomheten fra det lokale næringslivet, og takket LocalHost og NetPartner med en ekte koronahilsen – altså med beina.

– Det er veldig hyggelig at de tenker på oss. Det er klart at det er mye fokus på helsepersonell for tiden og det er veldig kjekt, men samtidig er det jo den jobben vi er vant til å gjøre. Så det er litt uvant og at folk plutselig får øynene opp for noe vi har gjort i alle år, men selvfølgelig veldig hyggelig, sier Hege.

Ambulansearbeiderne fikk ikke takket med klem eller håndtrykk, men gav LocalHost og Netpartner en skikkelig koronahilsen.  Foto: Louise Nygaard

Har måttet tilpasse seg

Som ambulansearbeider i koronaens tid har de stadig måttet tilpasse seg nye rutiner og oppgaver, og det har ikke alltid vært like lett å være ambulansearbeider, forteller de. Mye av tiden går for eksempel med på å kjøre pasienter med mistenkt smitte til Førde og påkledning av smittevernutstyr.

– Det å sitte i smittevernutstyr bak i ambulansen med pasienten i tre timer, har vi ikke vært vant med. Men når du har jobba et par uker med de samme rutinene, så kommer du inn i det, sier Hege og legger til:

– Også kan det være ganske utfordrende å dra på seg alt smittevernutstyret i storm og regn, ler hun og forteller at det er ikke alltid det er like lett når vinden blåser på det verste ute.

– Vinden blåser og hetta fyker, det dogger på innsiden av brillene og regner på utsiden og munnbindene blir våte. Så vi har litt større utfordringer enn inne på sykehusene kan du si, sier Hege.

Områdeleder i Nordfjord, Leif Magne Gil, takket for gavene og mente både PlayStation og VR-briller kom til å bli godt brukt.  Foto: Louise Nygaard

– Så er det jo akuttoppdrag, hvor vi skal fortest mulig inn å hjelpe pasienter som er veldig syke. Vi bruker jo lenger tid på å komme oss inn og hjelpe når vi må kle på oss alt utstyret, så vi har måttet være litt kreative på å kle på oss på vei ut. Vi må rett og slett tilpasse oss så godt vi kan slik at vi kan gi samme hjelpen nå som før, forsetter Therese.

Hun tenker også mye på sin egen familie, og at hun og kollegene potensielt kan dra med smitte hjem til egne hus.

Områdeleder Leif Magne Gil skryter av de ansatte, og forteller at de er flinke til å tilpasse seg den nye situasjonen:

– De har vært utrolig flinke til å snu seg rundt og følge de nye retningslinjene, og hele tiden følge med på den nye informasjonen som blir gitt. I starten hadde vi daglige videomøter der vi hele tiden oppdaterte dem med ny informasjon, og så har de måttet tilpasse seg. De har gjort en fenomenal jobb, applauderer han.