Margrethe er ny leder i regnskaps- og rådgivningsselskapet

– Jeg har alltid vært glad i Måløy og Nordfjord, så da denne stillingen dukket opp, kunne jeg ikke si nei

Margrethe Mykland er ny daglig leder i regnskaps- og rådgivningsselskapet Fjord Services AS i Måløy etter å ha flyttet tilbake til hjemtraktene etter elleve år i Bergen.

Ny leder: Margrethe Mykland har hatt sine første tre uker som ny daglig leder i Fjord Services AS.  Foto: Gjert Myrestrand

Nyheter

– Jeg har alltid vært glad i Måløy og Nordfjord, så da denne stillingen dukket opp, var det en mulighet jeg ikke kunne si nei til, sier Margrethe Mykland til Fjordenes Tidende.

Etter elleve år i Bergen har hun flyttet tilbake til røttene i Måløy, og 1. april startet hun i sin nye jobb som daglig leder i regnskaps- og rådgivningsfirmaet Fjord Services AS i Måløy.

Jobbet mye fra hjemmekontor i Måløy før hun byttet jobb

Etter å ha tatt en master i finans ved Handelshøyskolen i Bergen, ble Margrethe ansatt i det verdensomspennende revisjonsselskapet Ernst & Young i samme by. i løpet av de seks årene tok hun en master i revisjon for å bli statsautorisert revisor. I Ernst & Young har hun vært manager, med ansvar for en portefølje av kunder og personalansvar for en gruppe medarbeidere.

Det siste året har Margrethe vært mye på hjemmekontor, med mange arbeidsdager i Måløy.

–Måløy er en veldig bra plass å bo på, noe jeg har merket ekstra godt det siste året når jeg har vært her hjemme. Jeg har kjæreste fra Måløy, så tanken på å flytte hjem var ikke helt fjern. Så da denne spennende muligheten dukket opp kan du si at det ble fortgang i sakene, smiler Mykland.

– Hva gleder du deg til i den nye jobben din?

– Jeg vil si at stillingen er en ny utfordring, noe jeg synes er spennende i seg selv, fordi jeg liker å ha noe å strekke meg etter. Fjord Services er et selskap i vekst, og jeg gleder meg til å jobbe for at den utviklingen skal fortsette. I tillegg trives jeg godt med å ha masse kundekontakt og med å skape gode kundeforhold.

Den nybakte daglige lederen har også ansvar for de ansatte og deres utvikling og trivsel.

Dette er noe som er veldig viktig for meg. Så disse tingene, kombinert med at jeg fortsatt vil jobbe med regnskap, gjør at jeg synes det er en veldig spennende stilling jeg har fått.

Flott med ny kvinne på topp

Mykland overtar ansvaret for den daglige driften fra Jannicke Nydal, som har vært daglig leder siden Fjord Services ble stiftet for åtte år siden. Nydal går over i rollen som styreleder, og skal i det daglige være teamleder, som vil si at hun blir oppdragsansvarlig for en gruppe kunder og medarbeidere.

– Det er jo kjekt at Måløy nå får en ny kvinnelig toppleder i Margrethe. Det er fremdeles ikke så mange av dem, sier Nydal.

Margrethe Mykland, t.v. har tatt over sjefsstolen i Fjord Services AS etter Jannicke Nydal, t.h., som nå blir styreleder og teamleder i selskapet.  Foto: Gjert Myrestrand

Regnskapsavdelingen ble et AS

Fjord Services ble stiftet i 2013 med utgangspunkt i det som den gangen var regnskapsavdelingen til Fjord Shipping. Avdelingen tok seg av økonomi- og regnskapstjenestene til alle konsernselskapene, samt regnskapet for båtene som opereres av Fjord Shipping Management.


Denne gjengen har driftsansvar for 24 skip

– Med de tre skipene vi overtar nå i januar har vi driftsansvar for 24 skip, og vår jobb er kort fortalt å sørge for at skipene seiler, sier Svein Skibenes, en av hovedeierne i Fjord Shipping AS i Måløy.


Da det viste seg at tjenestene var etterspurt av selskaper utenfor konsernet, valgte en å skille ut regnskaps- og rådgivningstjenestene i et eget selskap for også å kunne ta oppdrag for eksterne kunder.

I dag er det åtte medarbeidere i Fjord Services AS. I tillegg til å ha økonomi- og regnskapsfunksjonen til alle Fjord Shipping-selskapene og selskapene som eier båtene som Fjord Shipping Management styrer, selger Fjord Services nå over halvparten av timene sine til eksterne kunder.


Nærmer seg sluttførelse av prosjektet

Roser bidraget til de lokale underleverandørene

Fjord Shipping ser i disse dager enden på ombyggingsarbeidet av Silver Dania. Båten som tidligere ble brukt til pallebåt har fått utrustet fire nye fryserom - med god hjelp fra lokale hender.


– Det er nok mange som tenker at vi kun er en del av Fjord Shipping. Vi begynte der, men vi er ikke der nå, sier Jannicke Nydal.

De første eksterne kundene kom fra IT-klyngen i og rundt Måløy.

– Det var lokale IT-selskaper vi startet med da vi gikk eksternt, men nå er det like godt butikken eller kaféen på hjørnet, eller en byggentreprenør. Vi har en ganske variert portefølje, og har i praksis hele økonomifunksjonen til flere bedrifter.

Trenger mer folk

Noe av det første den nye daglige lederen skal gjøre, er å sørge for at bedriften har nok bemanning til å understøtte veksten i oppdragsmengden.

– Vi har nok å gjøre på, og har hatt litt utfordringer med å få tak i nok arbeidskraft. Vi har en stilling utlyst akkurat nå. Foreløpig er det snakk om et ettårig vikariat, men sånn det ser ut nå er det gode muligheter for at dette kan bli en fast stilling, sier Margrethe Mykland.