Nå er nybygget til 200 millioner på vei

17 måneder har gått siden det polske verftet Nauta Shipyard i Gdynia startet på skroget til den moderne ringnotbåten Torbas. Søndag kastet båten loss og blir nå slept i retning Raudeberg og Stadyard hvor båten skal utrustes. Dette bildet er tatt like før helgen. Begge foto: privat 

Operativ leder Malvin Silden (t.h.) ved Stadyard har fulgt nøye med jobben som er gjort ved det polske verftet. Her sammen med Erik Tveten som er inspektør for bankene.  

Nyheter

I Vågsøy står flere lokale selskap klare til å bruke det neste halvåret på å utruste ringnotbåten til 200 millioner kroner som er ventet til Raudeberg rundt helgen.

Ni måneder på overtid forlot Torbas-skroget på 70 meter Polen med kurs for Raudeberg.


 

– Det var på tide. Jeg må si at jeg er begynt å bli temmelig lei av å småkrangle, ler Malvin Silden.

Siden mars 2013 har den operative lederen ved Raudeberg-verftet Stadyard fulgt byggingen av det nye Torbas-skroget ved Nauta Shipyard i Polen tett. Søndag var de siste malingsstrøkene gjort unna og skroget til det som skal bli en ultramoderne ringnotbåt ble slept fra kai i kystbyen Gdynia. Skroget skulle opprinnelig vært overlevert 31. oktober i fjor, men arbeidet har blitt forsinket. Blant annet på grunn av en konkurs ved en underleverandør til det polske verftet.

Startskuddet går 11. august

Uansett gleder er det mange i Vågsøy som gleder seg stort over at 200-millionersfartøyet nå har satt kursen mot Raudeberg og Stadyard, som sammen med en rekke lokale underleverandører, skal bruke det neste halvåret på å utruste ringnotbåten til Lyng-rederiet fra Vågsøy.


 

– Ettersom vi har ventet i ni måneder er de aller fleste planene allerede lagt. Det som gjenstår er en siste orientering til underleverandørene. De fleste har gjennomført ferieavviklingen slik at 11. august skal alle være klare til å begynne for fullt, forklarer Malvin Silden.

Misfornøyd med «finishen»

Ulvesund Elektro, Måløy Radioforretning og Isovent er noen av de lokale selskapene som skal bidra i prosjektet i tillegg til Stadyards egne verftsarbeidere.

– I perioder hvor vi ikke har andre prosjekt vil alle våre ansatte (i underkant av 30) jobbe på Torbas. Men i snitt vil vi nok være rundt 15 ansatte på det prosjektet, sier Silden.

– Om man ser bort fra forsinkelsen, er dere fornøyd med jobben som er gjort ved det polske verftet?

– Vi er ikke helt fornøyd med «finishen» på stålarbeidet. Det skal sies at det skal litt til å gjøre undertegnede fornøyd, men da vi malte den blank og fin så så man alt.

Slepet av Torbas til Raudeberg er ventet å ta fem-seks dager. Overlevering av den ferdige ringnotbåten er satt til månedsskiftet februar-mars.


Fakta om nye Torbas:

Ringnotbåten Torbas bygges for rederne Agnar og Tore Lyng fra Vågsøy.
Båten blir nærmere 70 meter lang og 15 meter bred.
Måløy-selskapet Seacon har designet fartøyet.
Skroget bygges i Polen, mens utrustningen skal skje ved Stadyard på Raudeberg.
Torbas koster nærmere 200 millioner kroner.