Hurtigruten styrer mot et overskudd før skatt på 22 millioner kroner for 2010.

Det viser det foreløpige årsresultatet som ble lagt fram onsdag morgen.

Dermed ser 2010 ut til å bli det første året med overskudd for selskapet som fikk navnet Hurtigruten ASA i 2005, noe som er en forbedring på 50 millioner fra 2009.

– Det mest gledelige i 2010 har vært utviklingen i antall gjestedøgn om vinteren. Hurtigruten har tradisjonelt hatt lavt belegg i første og fjerde kvartal, men økt fokus på vintertrafikk og konseptet ”Hunting the light” har gitt betydelig passasjervekst de siste årene, og spesielt i 2010. Utnyttelsen av skipene økte fra 61 prosent i 2009 til over 69 prosent i fjor. Vi har begravd myten om tomme båter om vinteren, sier administrerende direktør Olav Fjell i en pressemelding.

Det er imidlertid ikke månedene før jul som har bidratt sterkest til overskuddet. I fjerde kvartal 2010 hadde Hurtigruten et underskudd på 105 millioner kroner. Det var likevel en bedring med 76 millioner kroner mot samme kvartal året før.

Antall gjestedøgn steg med 17 prosent i fjerde kvartal i 2010 mot året før, men sterk krone og kampanjepriser sørget for at det ikke spilte inn på resultatet.