Bremanger Hamn og Næring mener det er flyselskapet som har ansvaret med å tilpasse seg Kystvegekspressen og ikke omvendt.

– For oss er det kritisk at en har muligheten til å dagpendle og at en kan bruke offentlig transport for å komme seg til flyplassen. Vi mener at dette er en rasering av infrastrukturtilbudet på kysten, sier daglig leder Ann Irene Eliassen Myrheim Gulestøl i Bremanger Hamn og Næring.

Den siste uken har både Widerøe og Fjord1 bekreftet overfor Fjordenes Tidende at ingen av partene er villige til å endre rutetidene for at de reisende i kommunene nord for Florø skal kunne bruke Kystekspressen for å rekke morgenflyet til Oslo.

– Vi har nå avtalt et møte i uke 33 for å ta dette videre. Der vil ordførerne i Bremanger, Vågsøy, Selje og Flora møte samt lederne for næringslivsorganisasjonene Nordfjord Vekst, Bremanger Næringsråd, Bremanger Hamn og Næring, Flora Industri- og Næringsforening og Fram Flora møte, forklarer Gulestøl.

Hun er klar på hvem av Widerøe og Kystvegekspressens operatør, Fjord1, som har ansvaret for å tilpasse sitt ruteprogram.

– I anbudspapirene fra departementet står det at flyselskapene skal ta signalene fra kommunene og de reisende i de kommunene. Nå var høringsrunden for båtrutene utgått da Widerøe kom med sitt ruteframlegg. Bussrutene på landsiden er jo tilpasset båtene slik at dersom en begynner å endre på det ene så vil dette spre seg ut over lokale bussruter i hver enkelt kommune. Så vi vil pushe på Widerøe for at de, som den nye aktøren, prøver å tilpasse seg den infrastrukturen som allerede ligger her, sier Bremanger Hamn og Nærings daglige leder.

Les mer i papirutgaven mandag 6. august.

Bestill abonnement på Fjordenes Tidende