Av og til føles det litt ensomt å lage barne-TV i Måløy. Men ikke verre enn at Eva Westvik oppfordrer flere til å gjøre som henne.

– Jeg er en ensom satellitt i NRK-systemet, og det er klart at jeg savner det å ha et fagmiljø rundt meg.

– Men min historie forteller kanskje at det går an for andre å prøve det samme, at de flytter hjem og tar med seg den jobben de allerede har. Det er ikke alltid enkelt, men det er mulig.

Eva sitter ved i kjøkkenbordet hjemme i Gate 4 etter noen etterlengtede fridager. Innspurten fram mot jul ble travel med ferdigstilling av en ny dokumentarserie. Nå er hverdagen tilbake og regnet pisker på ruten mens hun forteller om veien til NRK-jobb og hjemmekontor i Måløy.

– Jeg så for meg at vi skulle være i Oslo, og det var helt tilfeldig at vi endte opp med å dra hjem igjen hit. Og det var like tilfeldig at det ble en overgang fra nyheter til å lage barne-TV, forteller Eva.

18 år gammel fikk hun journalistjobb i Fjordenes Tidende. Men etter årene på journalisthøgskolen i Oslo har arbeidslivet kun dreid seg om NRK. Først på ulike distriktskontor, og så prestisjejobb i Dagsrevyen.

– Jeg har vært en ihuga nyhetsjournalist i alle år. Lenge var det der jeg hadde identiteten min.

To år etter returen til Måløy, i 2004, fikk NRK Sogn og Fjordane spørsmål fra sentralt hold om å lage en serie barneportretter. Eva fikk jobben og laget 38 episoder med «Her er eg».

Suksessen har blant annet blitt fulgt opp med 40 episoder av «Klart eg kan», som både har skapt begeistring og fått strålende respons.

– Jeg fikk Målprisen for serien, og den har blitt nominert til flere priser, men det er ikke noe å hausse opp. Samtidig er jeg jo selvfølgelig stolt av serien.

Eva tror suksessoppskriften har vært å vise at norske barn har samme utfordringer og driver med mye av det samme uavhengig av hvor de bor.

– Jeg er ganske sikker på at ungene selv liker serien så godt fordi de kjenner seg igjen. Det å vokse opp handler om å lære seg ting og å gjøre ting for første gang. Det satte meg på ideen om å lage «Klart eg kan». Hun tror mye av sjelen ville forsvunnet om serien hadde blitt laget i Oslo.

– Det NRK får fordi jeg bor der jeg bor, er et større mangfold blant annet på dialekter, og de får andre historier enn de ville fått om jeg hadde fortsatt å jobbe på Marienlyst. Det at jeg jobber herfra er en styrke og en berikelse for NRK. Og sånn kan kanskje andre bedrifter også finne på å tenke.

Da Eva jobbet i Dagsrevyen var det lite som tydet på at hun skulle bli programskaper i Måløy. Nå bor hun der på trettende året med mann og barn.

– Totalen her er veldig fin, og det er det som betyr noe, sier 45-åringen, som samtidig er brennende opptatt av at «utkantgodene» ikke forsvinner.

– Det er jo et regnskap med plusser og minuser. Tidsbesparende faktorer med kort vei til barnehage, fritidsaktiviteter, legevakt og jobb er definitivt et pluss om du flytter hit fra Oslo. Men nå har en del slike goder som er forsvunnet, og det bekymrer meg litt. Enten det er fødeavdeling, legevakt eller videregående skole, så forsvinner argument for å bli boende. Jeg tenker også på de vi skal prøve å få hit. For når fordelene skrumper inn, er det plutselig ikke så viktig å bo her.

Eva selv planlegger å bli, som en sjelden fugl i en bransje for store byer.

– Så lenge du jobber på Marienlyst er mulighetene enorme, men det er klart at det snevres inn når du flytter hit. Og derfor føler jeg meg kanskje litt ekstra takknemlig og privilegert. Fordi jeg jobber med det jeg gjør ute på et nes i Sogn og Fjordane. Det er ganske unikt.