NOMIL – Dårlig service satt i system?

NOMIL har i sommer tatt over drift av gjenbruksstasjonen i Selje. Konsekvensen er kraftig reduserte muligheter for å levere avfall i den delen av Stad kommune som omfatter gamle Selje kommune.

  • Åpningstidene er halvert og vi som brukere har gått fra tilgjengelig åpen stasjon tirsdag og torsdag, til kun åpning tirsdager.

  • Muligheten til å levere farlig avfall er redusert til en dag per måned mot tidligere 8 dager

  • På toppen av dette stenges gjenbruksstasjonen for første gang i hele juli måned. Dette innebærer at abonnenter som har fritidshus langt på vei er avskåret fra å levere avfall til gjenbruk!

Kommunen har en stor andel av fritidsboliger. Disse rammes dermed ekstra hardt. Køene inn til stasjonen har i alle år vært store i deler av gamle åpningstider i juli.

Endringene som er gjennomført begrunnes med behovet for større kompetanse til drift av stasjonen og frigjøring av kommunalt ansatte til andre arbeidsoppgaver. Vi som har vært abonnenter og brukere av stasjonen fram til NOMIL tok over har vært godt fornøyd med kvalitet, drift og oppfølging fra ansatte ved stasjonen.

Hensynet til tilgjengelighet, god service og godt miljøarbeid synes totalt fraværende i det opplegg NOMIL nå velger å levere.

Risikoen for at avfall ikke gjenvinnes forskriftsmessig vil også øke kraftig med det elendige servicenivået NOMIL nå leverer.

Jeg ber om at de politikere som sitter i styret for NOMIL nå tar ansvar for å følge opp ledelsen av NOMIL til å levere gode tjenester i langt større grad enn det de evner i dag.