Marine Harvest sin nye flåte får en Måløy-tegnet båt i rekkene. Seacon har signert kontrakt på én brønnbåt med opsjon på ytterligere tre båter.

– Vi beveger oss sidelengs fra fiskebåter, og over på brønnbåtmarkedet. Vi har signert en kontrakt på en 75 meter lang brønnbåt med opsjon på ytterligere tre båter, sier daglig leder Rune Stian Nybakk.

Måløy-selskapet som driver med maritim prosjektering skal bidra til oppdrettsgiganten Marine Harvest sin nye flåtesatsing.

– Vår kjøper er Ove Vilnes i Arctic Group, men sluttkunden er Marine Harvest gjennom joint venture-selskapet DESS Aquaculture Shipping. Vi jobbet med et enkelt konsept til en lokal reder på behandling av fisk, som etter hvert utviklet seg til et brønnbåtkonsept. Da Marine Harvest bestemte at de skulle ha sitt eget rederi, kom vi på banen, forklarer Nybakk, som legger til.

– Det er et veldig viktig prosjekt for oss. Enkelte sier at vi ikke skjønner hvor stort det er. I går satt hele næringen og lurte på hvem som hadde tegnet båten.

Seacon-sjefen forklarer at de har kommet veldig langt i prosessen med tegning av båten som skal operere på vestkysten av Canada.

– En stor del av båten er allerede godkjent. Målet er at båten skal leveres sent på høsten neste år. Den skal bygges i Polen med veldig mye norsk utstyr, forteller Nybakk.

– Vi vil være litt forsiktige med å snakke om det, men det er en ganske stor kontrakt.

Seacon har jobbet tett med Havyard MMC i prosjektet – et selskap som blant annet var involvert i byggingen av Torbas, et annet av fartøyene Seacon har tegnet de siste årene.

– Vi skal levere alt utstyret for fiskehåndtering, forklarer Arnfinn Hide i Havyard MMC.

– Havyard har vært mistenkt for å ha holdt på med noe lenge, men ingen har visst hvem vi var. Så det er litt rart at det har vært mulig å holde det hemmelig så lenge, sier Rune Stian Nybakk.

Leif Gjelseth i Havyard MMC er svært fornøyd med samarbeidet med Seacon så langt:

– Vi har jobbet utrolig godt sammen i dette prosjektet. Vi har stor respekt for den kreativiteten og effektiviteten som disse karene viser.Rune Stian Nybakk forteller at de nå er 7–8 ansatte ved kontoret i Måløy sentrum, men at de også benytter seg av en del innleide krefter.

– En ting er å få tak i jobber, men det er minst like viktig å gjennomføre det på skikkelig vis, slår Nybakk fast.

Samtidig er Seacon i ferd med å sluttføre et annet prosjekt: Breivik Junior som er tegnet på oppdrag fra Florø-rederiet Brevik.Det 34 meter lange kystfiskefartøyet er en del av SC34-serien til Seacon og bygges av Vard Group i Romania.

– Vi hadde forventet litt forsinkelser, men denne gangen har det ikke vært det, så de hadde ikke beregnet at den skulle på fiske før over nyttår. Men nå ser det ut som at den blir levert til riktig tid i løpet av september måned, sier Helge Silden i Seacon, som har vært 8–10 turer til Romania for å følge fremgangen i prosjektet.

Breivik Junior skal drive tradisjonelt garnfiske etter hvitfisk. Med et fryserom på 288 kubikkmeter er Breivik Junior ifølge Seacon en av få garnbåter i Norge med fryseri om bord. På hoveddekk blir der egen avdeling for behandling av hvitfisk.

Andre saker: