– Jeg har all grunn til å tro at jeg ble holdt bevisst utenfor. Jeg er valgt til varamedlem og ble ikke kalt inn, og de kjente mitt synspunkt, sier Myklebust.

Varaordføreren var imot at Vågsøy gikk i forhandlinger om en sammenslåing med Flora ettersom Bremanger nektet å forhandle. I det tredje møtet mandag ble forhandlingsutvalgene enige om en intensjonsavtale om sammenslåing.

12. november 2015 plukket formannskapet ut Vågsøy sitt forhandlingsutvalg som besto av ordfører Kristin Maurstad (Ap), Morten Hagen (H) og Edvard Iversen (V) med Nils Myklebust (1.) og Therese Sæbøe Strand (H) (2.) som varaer.

På det første forhandlingsmøtet med Flora stilte Vågsøy med sine tre faste utvalgsmedlemmer. Til de to siste møtene, der de reelle forhandlingene ble gjennomført, meldte Morten Hagen forfall.

Myklebust mener det er begått et «alvorlig brudd», mens ordfører Kristin Maurstad hevder hun ikke visste at det var utnevnt varamedlemmer.

– Her må jeg rett og slett legge meg helt flat. Vi har vært av den oppfatningen at vi ikke hadde valgt vara til forhandlingsutvalget, opplyser Maurstad til Fjordenes Tidende.

– Dessverre ble nok ikke protokollen sjekket, slik du har gjort, sier ordføreren, som beklager feilen.

Hun avviser at Nils Myklebust bevisst ble holdt borte fra forhandlingene.

– Jeg vil på det sterkeste motsi at han ble holdt utenfor med hensikt fordi han har et annet syn.

Kritisk til avtale

Nils Myklebust har dermed ikke tatt del i forhandlingene med Flora denne måneden, og den sammenslåingskritiske varaordføreren er lite imponert over avtalen som er inngått.

– Flora har fått viljen sin. De trumfet kommuneadministrasjonen og trasévalget for Kystvegen. Vågsøy sitter igjen med smuler, mener Myklebust.

– Jeg hadde i alle fall ikke vært med på trasévalget for Kystvegen. (...) At to kommunestyrerepresentanter (Maurstad og Iversen) kan binde et kommunestyre på noe som vi ikke har fattet vedtak om er ganske så fantastisk, sier Myklebust.

Han viser til at intensjonsavtalen slår fast at traseen gjennom Flora bør gå over Terøya, og ikke Grov som ligger lenger øst og dermed medfører en lengre reiseveg mellom Måløy og Florø.

Vågsøy vegret seg for å omtale trasévalget i intensjonsavtalen, men aksepterte det til slutt, etter at Flora omtalte det som en «potensiell dealbreaker». Myklebust mener at Vågsøy burde nektet å omtale trasévalget i avtalen.

– Ja, helt klart. (...) Dette har ikke vært drøftet i kommunestyret i Vågsøy, slår han fast.

Selv mener han at Grov er det beste trasévalget da det gir en kortere vei sørover kysten. Det er også det billigste trasévalget og Bremangers varaordfører Marius Strømmen (Sp) antydet mandag at de vil støtte en indre trasé, selv om kommunen ikke har behandlet saka.

– Dette kan være spikeren i kista, for blir man ikke enig i disse kommunene om hvor veien skal gå så blir det ingen Kystveg, sier Myklebust, som heller ikke liker at Vågsøy mister toppledelsen i kommunen til Florø i nye Kinn kommune.

– Arbeidsplasser flyttes fra Vågsøy og realiteten er at det vil tømme Måløy for aktivitet.