– Dette betyr at vi i praksis har solgt ut nybyggingskapasiteten vår fram til mars 2019, sier administrerende direktør Agnar Lyng ved Stadyard etter at Raudeberg-verftet fredag kunne fortelle at de har fått jobben med å bygge fiskefartøyene Støttfjord og Lise Beate.

Måløy Maritime Group

Stadyard får jobben med å utruste fartøyene som skal leveres i desember 2018 og mars 2019, men prosjektene er for lengst knyttet til Vågsøy. Det er nemlig Skipskompetanse i Måløy som har designet fartøyene, og skrogene er testet ved Stadt Towing Tank i Blålid i Vågsøy.

– Her ser en igjen at det er nyttig at vi i Måløy Maritime Group (MMG) blir veldig «samsnakket» og kommer lettere fram til løsninger sammen, sier Agnar Lyng.

Agnar Lyng (t.v.) og Malvin Silden i forbindelse med overleveringen av T.A. Senior tidligere i år.

Stadyard har de siste årene bygget fartøy som er utviklet ved alle de tre lokale skipsdesignerne i kommunen. Seacon designet blant annet Torbas og T.A. Senior, Naval Consult sto bak Fanøyvåg, mens Skipskompetanse altså har utviklet fartøyene som nå sikrer arbeid til Raudeberg-verftet og deres underleverandører.

Ulvesund Elektro og Isovent er blant selskapene som kan vente seg mer arbeid som et resultat av kontraktene Stadyard har signert.

– Vi bruker så mange lokale som vi klarer. Det er den modellen som fungerer best for oss, og det er den modellen som skaper aktivitet her vi bor, sier Agnar Lyng.

Tre nybyggkontrakter

I tillegg til at Stadyard skal bygge Støttfjord og Lise Beate i løpet av de neste knappe to årene, skal også garn- og autolinefartøyet Kenfish II leveres. Skroget er ventet til Raudeberg i slutten av november og fartøyet skal leveres til rederen på Averøy i august neste år.

Med tre signerte nybyggingskontrakter i boks har Raudeberg-verftet i utgangspunktet ikke kapasitet til å ta på seg flere nybyggingsoppdrag før etter mars 2019. Stadyard vil imidlertid fortsette å levere tilbud på nybygg, samtidig som Agnar Lyng lover at det ikke vil medføre at trofaste kunder av vedlikehold- og reparasjonsoppdrag vil bli presset ut.

– Nei, de er alt for viktige for oss til at vi kan gjøre det.

Lyng opplyser at de har hatt stor aktivitet ved verftet de første fem månedene av 2017 og forteller at det er vedlikehold- og reparasjonsoppdrag som står på programmet fram til de starter på byggingen av Kenfish II mot slutten av året.