– Jeg låner deg navnet Andrea L. Måtte hell og lykke følge deg på alle hav og så må du love å fiske godt, sa Andrea Lyng før hun sendte champagneflasken i skutesiden på det nye ringnotfartøyet til Torbas AS.

Med det har Vågsøy-rederiet erstattet Torbas som ble solgt til færøyske Framherji før jul.

– Vi hadde verdens beste båt, men den har vi solgt. Nå får vi ta et «hvileskjær» og bruke denne. Den er godt tilpasset til måten vi skal drive på fremover, sier administrerende direktør i rederiet, Agnar Lyng.

For øyeblikket har Torbas to ringnotfartøy i sin flåte, Gambler og Andrea L.

– Det gjenstår å se om vi skal ha én eller to båter. Det vet vi ikke ennå, sier Lyng.

Rederne er klare på at de helst skulle sett at de fikk fiske alle sine kvoter med kun ett av de to fartøyene.

– Ja, det har vært en langtidsplan i rederiet lenge, sier reder og skipper, Per-Jan Kvalsvik.

– Vi har to gode båter der den ene er litt nyere enn den andre. Det er denne (Andrea L) vi i utgangspunktet sikter oss inn på å samle kvotene på, forteller Agnar Lyng.

Gambler nesten ferdigfisket

Torbas kjøper 56 meter lange Andrea L av Fosnavaag Havfiske i Fosnavåg hvor den har seilt under navnet Nordsjøbas.

– Båten ble bygget i 1996 (på Solstrand i Tomrefjord) som Norfisk, og var etter det i Florø som Fiskebas frem til 2012. Da ble den solgt til Austevoll og var der noen år før den ble solgt til Fosnavåg, forklarer Per-Jan Kvalsvik.

Torbas-rederiet valgte før jul å selge flaggskipet Torbas til et rederi på Færøyene. Planen har siden da vært å erstatte ringnotbåten med et nytt fartøy. Arkiv

Vågsøy-rederiet har hatt en avtale med sunnmøringene siden i vår, og før helgen ankom fartøyet Raudeberg etter at Fosnavaag Havfiske har gjort en avtale om å kjøpe det shetlandske fartøyet Adenia.

Man anslår at Gambler er én tur unna å ha tatt sin kvote for året og rederiets mannskap skal stort sett bruke det neste halvåret på Andrea L for å fiske de kvotene som flaggskipet Torbas fisket på i fjor.

– Det er greit med tid igjen så det skal gå greit om vi ikke får noen plager. Nå er det først makrellfiske i Norskehavet. Deretter er det NVG-sild og så nordsjøsild, forklarer Kvalsvik.

Drar på sjøen i helgen

Rederne ønsker ikke å svare på hva de har betalt for erstatningsfartøyet til Torbas, som i sin tid kostet nærmere 200 millioner kroner.

– Det er ikke stas å snakke om beløpene. Vi har fått en grei båt til vårt formål, sier Lyng.

– Det er vel alltid store og stygge tall når man snakker om båter, smiler Per-Jan Kvalsvik.

Agnar Lyng (40 prosent) og Kvalsvik-familien (20) eier Torbas-rederiet sammen med Tore Lyng (40). De to førstnevnte partene ønsker å kjøpe ut Tore Lyng, men en uoverensstemmelse knyttet til verdien av selskapet gjør at Tore Lyng har varslet at han kan komme til å ta saken til retten.

– Jeg ønsker ikke at dette skal bli en rettsprosess hvis motparten er enig i det. Jeg håper at det at en upartisk tredjepart uttaler seg om verdifastsettelsen av selskapet, kan gjøre det lettere å bli enige, sa Tore Lyng til Fjordenes Tidende nylig.

Administrerende direktør Agnar Lyng mener kjøpet av Andrea L ikke påvirker verdifastsettelsen av rederiet.

– Det har ingen betydning for den, sier Lyng.

Da Vågsøy-rederiet markerte sitt nye fartøy ved Stadyard på Raudeberg torsdag var malingen på navnetrekket knapt tørket. Noen justeringer skal gjøre ved redernes eget verft, men fartøyet blir ikke liggende lenge til kai før det setter kursen mot makrellstimene i Norskehavet.

– Det gjenstår litt rigging av bruket og så må vi gjøre oss kjent med båten. Kommer vi oss av gårde på lørdag eller søndag, så er vi happy med det, sier Per-Jan Kvalsvik.