– Det står jo at man kjører på eget ansvar etter mørkets frembrudd, sier leder Åshild Bruland i hjemmesykepleien på Stadlandet og viser til skiltet som er satt opp langs den kommunale veien til og fra Eltvik.

Hun beskriver den dårlige veistandarden som en stor utfordring for hjemmesykepleien i Selje kommune. Etter det Fjordenes Tidende kjenner til, har ansatte i hjemmesykepleien nektet å kjøre til Eltvik i mørket.

– Stemmer dette?

– Det kan hende vi har vært tilbakeholdne med å ta på oss enkelte oppdrag når det har vært spesielt dårlig vær.

– Vi har ikke nektet å utføre oppdrag, men vi har vært bekymret for å sende personell utover. Hvis det er på bekostning av liv og helse for de tilsette, så må vi vurdere det nøye, konstaterer Bruland.

Hun kjenner til tilfeller der hjemmesykepleien har måttet finne andre løsninger i Eltvik. Enkelte ganger har et korttidsopphold på Seljetunet vært en god løsning for pasienter som har hatt behov for hyppige tilsyn og hjelp.

– Hvis hjemmesykepleien ikke har villet dra ut dit selv, så har de måttet finne andre løsninger, sier Bruland og viser til at de blant annet har fått hjelp fra en sykepleier som bor i bygda.

Stor utfordring

Åshild Bruland beskriver veien til Eltvik som den verste av veiene som går til bygdene på Stadlandet.

– Vi har jo flere kronglete veier, både veien til Hoddevik, Honningsvåg, Ervik og Indre Fure, men Eltvik-veien er nok den verste, sier Bruland og legger til:

– Hvis det er is, snødriv og sterk vind så er det jo rett og slett farlig å kjøre til Eltvik. Personalet er alene i bilen, det er delvis dårlig telefondekning i området og lite trafikk på strekninga dersom uhellet skulle være ute. I disse tilfellene må vi være klare til å finne andre løsninger, understreker hun.

I dag er det rundt ti personer som bor i Eltvik. Bruland ønsker ikke å spesifisere hvor mange brukere de har der.

– Selv om vi ikke har så mange brukere der ute i dag, så vet vi ikke hvordan det blir i årene fremover. Det er fryktelig dårlig standard, og det tar uforholdsmessig lang tid å komme seg fram og tilbake.

– De som bor i Eltvik har jo like mye krav på å få hjelp som alle andre i kommunen, men det blir et ekstra stressmoment for oss fordi veien er i dårlig stand, supplerer Bruland.

– For dårlig

Selje-ordfører Stein Robert Osdal er enig i at standarden på den kommunale veien som går ut til Eltvik-bygda er for dårlig.

– Det er skiltet med at veien «kun bør trafikkeres i dagslys». Er det forsvarlig?

– Skilting handler om å gi nødvendig og riktig informasjon, derfor er nok skiltet nødvendig. Det viser vel at det er et stort behov for utbedring, sier ordføreren, som samtidig understreker at det er satt av flere millioner kroner til opprustning av kommunale veier de neste årene.

I desember 2017 vedtok kommunestyret en investering på ni millioner kroner i vedlikehold av kommunale veier de neste fire årene.

– Dette vil gjøre at vi kan se på mulighetene for en bedre standard på Eltvik-veien. Administrasjonen må jobbe fram en handlingsplan for hva som må og bør prioriteres, avslutter Osdal.

Lanserer forslag om bompassering

Selje-ordfører Stein Robert Osdal (KrF) foreslår en bompengeordning som mulig løsning for å øke veistandarden til Eltvik.

– Jeg vet at veien til Eltvik har et stort potensial som turistvei. Vi har et unikt landskap, krigshistorie og vakre bygder som kan tiltrekke seg besøkende, sier ordføreren.

Han mener også veien til Indre Fure og Vestkapp kan være aktuelle for en slik ordning.

– Fastboende må selvsagt være fritatt fra en bompengeordning, slår Osdal fast.

Ordføreren ser de klare utfordringene langs den flere kilometer lange strekningen til og fra Eltvik, og håper at en bompengeordning kan sette fart på prosesser slik at tiltak kan bli iverksatt.

– Jeg håper det politiske miljøet kan diskutere fordeler og ulemper ved en slik ordning, samt at vi kan undersøke om dette kan være en farbar vei slik at vi kan få tilgang til mer midler til vedlikehold, konstaterer Selje-ordføreren.