Statens vegvesen skulle etter planen sette opp et 200 meter langt fanggjerde i Barstadvika. Etter raset sist uke har man valgt å doble lengden på gjerdet.

– Vi holder nå på å sette opp et fanggjerde i Barstadvika. Dette vil vi forlenge mot Måløy. Gjerdet blir derfor 400 meter i stedet for 200 meter, forklarer Lars Erik Karlsen i Statens vegvesen.

Siden raset på fv. 617 mellom Måløy og Raudeberg forrige mandag, har vegvesenet vurdert hva som skal gjøres med stedet hvor flere steinblokker smalt i veibanen.

– Det var hele tiden planen å også renske området hvor det sist mandag gikk ras. Nå vil vi derimot gjøre dette grundigere i tillegg til å sette opp et fanggjerde i det området, sier Karlsen.

I tillegg vil man legge et nett i fjellsiden ved den nordlige tunnelåpningen slik at hele området fra Skåratunnelen til Barstadvika nå blir sikret, forklarer Karlsen.

I over ett døgn var 1.200 innbyggere i Nord-Vågsøy uten veiforbindelse mens vegvesenet spylte fjellsiden hvor raset gikk.

Har pengene

Lars Erik Karlsen understreker at de mener at det allerede er trygt å kjøre på den rasutsatte fylkesveien. De setter likevel nå inn mer permanente sikringstiltak og det vil være mulig uten en politisk behandling, mener han.

– Ja, vi regner med å klare det ved å omdisponere midler i budsjettet, sier Karlsen, som verken kan si noe om hvor lang tid det vil ta å utvide fanggjerdet eller hvor dyrt dette vil være.

– Ikke akseptabelt

I Vågsøy forteller ordfører Morten Hagen (H) at han har oppmodet vegvesenet sterkt om å utvide sikringsarbeidet langs veien.

– Jeg har gitt Statens vegvesen klar beskjed om at de må sørge for at hele strekningen er sikker. Det er ikke akseptabelt at det faller stein ned i veien, sier Morten Hagen.

Følger

Både privatpersoner og det lokale næringslivet i Nord-Vågsøy fikk merke følgene av raset i forrige uke.

Ved Snorre Seafood sto man i fare for å tape et sekssifret beløp på fersk fisk som de ikke fikk fraktet ut i markedet.

– Mest dramatisk blir slikt for næringslivet med tanke på varer og tjenester de tilbyr. Men så lenge det kun er en vei til et område, så vil den faren alltid være til stede, avslutter Hagen.