Det ble en 11.-plass på Eirik André Nordbø fra Halsør og DNV GL Fuel Fighter. Tyskland stakk av med seieren i Shell Eco-Marathon.
Nordbø (20) deltok i konkurransen sammen med medstudenter fra NTNU. Konkurransen var å lage verdens mest drivstoffeffektive bil.
NTNU hadde høye ambisjoner foran årets konkurranse. De hadde videreutviklet sin elbil i klassen Prototype fra i fjor, og bygget en helt ny hydrogenbil for klassen Urban Concept. Dessverre gikk ikke løpet helt etter forventningene for sistnevnte.
Laget fikk motorproblem på Urban-bilen og måtte flytte over motoren fra sin andre bil i Prototype-klassen, men det å flytte en motor frem og tilbake mellom to biler er både vanskelig og tidkrevende, heter det i en pressemelding fra konkurransen.
- De endte opp med en veldig respektabel ellevteplass i denne klassen, mens de dessverre ikke fikk noe tellende resultat med den nye Urban Concept-bilen. Uansett har de all grunn til å være stolte med egen innsats, de har tross alt bygd en helt ny bil på åtte måneder, forteller Alice Bergfall i Shell.
NTNU kjørte 482,5 km/kwh med sin Prototype, og klarte dermed ikke å forbedre fjorårets resultat med samme bil.
Vinnerne Technische Universitaet München kjørte til sammenligning 863 km/kwh med sin egenlagde bil.