Myndighetene vil vite konsekvensene av en brann på et Hurtigruteskip med motorstopp inne i Stad skipstunnel.

Kystverket har nå fått bestillingen av Samferdselsdepartementet til forundersøkelsene for skipstunnelen.

Departementet ønsker seg blant annet en risikoanalyse som også inkluderer «et worst case-scenario med brann på Hurtigruten med motorstopp inne i tunnelen.»

I tillegg til risikoanalysen ønsker departementet at rapporten med leveringsfrist 31. desember 2014 inneholder en bearbeiding av mål og krav, en videreutvikling av driftskonseptet, gevinstrealiseringsplan og nautiske krav.

Sist uke deltok prosjektleder Randi Humborstad for Stad skipstunnel på Kystverkets brukerkonferanse i Ålesund.

– Jeg holdt et foredrag om Stad skipstunnel og det var veldig nyttig med tanke på nettverksbygging opp mot de andre brukerne av tunnelen, sier Humborstad. Hun forklarer at flere av de andre foredragsholderne understreket behovet for skipstunnelen i sine innlegg, og at man tar sikte på å arrangere en konferanse om skipstunnelen til høsten.

Bestill abonnement på Fjordenes Tidende