– Kystverket har lagt oppfatningen om at Fiskerikaia skal reserveres fiskefartøy død, sier styreleder Elisabeth Elliott i Nordfjord Havn.

I januar skrev vi om havnedirektør Kjell Fagna som ønsket at også andre fartøy enn fiskefartøy skulle kunne benytte fiskerikaia på Moldøen i Måløy.

Kaiene ble bygget på 70-tallet med statlige fiskerimidler. I svaret på forespørselen fra Nordfjord Havn skriver Kystverket at «regelverket sier at det statlige tilskuddet skal reduseres eller tilbaketrekkes dersom for eksempel bruksformålet (i dette tilfellet fiskeri, journ.anm.) endres innenfor en normal nedskrivningsperiode. I dag er bindingstiden 20 år for faste kaier».

Havnedirektør Fagna understreker at fiskeriflåten fremdeles skal prioriteres i Måløy.

– Vi vil jobbe med å få så mange båter inn til Måløy som overhodet mulig. Og alle fiskebåter som vil hit skal få plass. Det må det ikke være tvil om.

– Trollebø er et område hvor vi fremdeles vil bygge ut med tanke på fiskeri, så det vil være unaturlig å frigi den kaia til allmenn bruk, sier Kjell Fagna.

Både han og Elisabeth Elliott reagerer på at enkelte har knyttet bruksendringen til at man samtidig jobber med å sikre havneselskapet inntekter fra rederei som trenger kaiplass til sine offshorefartøy i opplag.

– Sakene hadde ingenting med hverandre å gjøre, men i stedet ble det fokusert på at man nå skulle nedprioritere fiskerinæringa og fylle Måløy havn med offshorebåter i opplag, sier Elliott, som understreker at Nordfjord Havn har en avtale med Selstad på Moldøen.

– Leieavtalen gir dem tilgang på kaia foran bygget deres. Det har aldri på noe tidspunkt vært aktuelt å gjøre noe overtramp i den avtalen fra vår side.