Hvert år blir det i gjennomsnitt registrert 25 branner, 15 tilløp til brann og 1300 uønskede kjøretøystopp i norske tunneler.

– Tunnelsikkerheten er ikke god nok, konkluderer Riksrevisjonen, som har vurdert 41 tunneler i åtte fylker som særlig risikoutsatte.

Det er NRK som melder saken tirsdag.

Magnhildskartunnelen i Bremanger er en av tunnelene Riksrevisjonen trekker fram.

Her stod en bil i full fyr i juni i år. Personene som var i bilen, og to andre biler som var involvert, klarte selv å redde seg ut av tunnelen, som opp gjennom årene har vært gjenstand for diskusjon lokalt.

Også ordfører Audun Åge Røys (H) i Bremanger mener at denne tunnelen er farlig for reisende, og har overfor Fjordenes Tidende tatt til orde for oppgraderingsarbeid.

Med 1160 vegtunneler og 50 nye under bygging er Norge blant de landene i verden med flest vegtunneler. Og i topper lista over undersjøiske tunneler.

– I mange tunneler er sikkerhetsdokumentasjonen fremdeles ikke på plass, og det blir ikke gjennomført lovpålagte brannøvelser. Det står særlig dårlig til i Nord- og Midt-Norge. En stor del av tunnelene oppfyller ikke dagens minimumskrav til trygghet, og har til stort vedlikeholdsetterslep, sier riksrevisor Per-Kristian Foss til NRK.

41 risikotunneler

Revisjonen har sett nærmere på 41 tunneler i Hordaland, Rogaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Sør, Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark som er vurdert som særlig risikoutsatte.

Men for et flertall av disse tar ikke risikoanalysene opp de særskilte forholdene og farene ved hver enkelt tunnel.

– Uten gode risikoanalyser vil en heller ikke få et godt nok grunnlag til å avgjøre nødvendige sikkerhetstiltak, sier Foss.

Både Vegdirektoratet og Statens vegvesen får skarp kritikk for manglende oppfølging i Riksrevisjonens rapport.

– Norge er et tunnel-land. Undersøkelsen viser at Statens vegvesen i altfor mange tilfeller ikke har god nok oppfølging av sikkerheten, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.

Målet med undersøkelsen har, ifølge NRK, vært å vurdere myndighetenes arbeid med å styrke sikkerheten i veitunneler. Dette gjelder både arbeidet med oppgradering i tråd med nye sikkerhetskrav og hvordan sikkerheten og beredskapen blir håndtert.

Ikke brannøvelser

– I halvparten av de 41 tunnelene har det ikke vært brannøvelser de fire siste årene. Dette gjelder blant annet sju undersjøiske tunneler, som er kjent for å ha lagt flere branner enn andre tunneler, fastslår Foss.